Kreatívci počas 12 hodinového Kreatívneho maratónu pomáhali neziskovkám

Odborníci v oblasti PR, ľudských zdrojov či IT bežne pomáhajú pro bono neziskovkám v zahraničí. Tak prečo nie aj na Slovensku?

Reklamné a komunikačné agentúry sa prvýkrát spojili počas najväčšieho podujatia firemného dobrovoľníctva Naše Mesto, aby v rámci prvého Kreatívneho maratónu bezplatne pomohli neziskovým organizáciám.

Sedem kreatívnych tímov na jeden deň opustilo svoje pracovné priestory, aby sa stretli počas 12 hodinového Kreatívneho maratónu v Connecte a pracovali na kampaniach a komunikačných stratégiách pre známe neziskovky. Neziskovky na Slovensku riešia veľa spoločenských problémov a ich práca je často nenahraditeľná. Len ťažko si môžu dovoliť zaplatiť profesionálov na každú potrebnú oblasť. „Odborníci v oblasti PR, ľudských zdrojov či IT bežne pomáhajú neziskovkám v zahraničí formou pro bono služieb,“ hovorí Monika Brošková, programová manažérka Nadácie Pontis. Aj preto nadácia prišla s myšlienkou zorganizovať Kreatívny maratón po vzore USA, Nemecka, Francúzska či Japonska, do ktorého tento raz zapojila kreatívcov z komunikačných a reklamných agentúr.

Slovensko má 6 akčných právnikov

„Ísť naplno 12 hodín nie je jednoduché. Ale ak sa človek na to odhodlá, zamieša do toho dávku efektivity a rýchlych rozhodnutí, dokáže urobiť výstupy, ktoré by inak trvali násobne dlhší čas,“ vysvetľuje Tomáš Rosputinský z agentúry THIS IS LOCCO, ktorá sa snažila zadefinovať komunikačné posolstvá VIA IURIS. Kreatívci priniesli na organizáciu, ktorá pomáha ľuďom pri ochrane ich verejného záujmu, aj nový pohľad. „Ľudsky povedané, vďaka VIA IURIS má každý z nás šesť právnikov, ktorí bojujú za naše záujmy. Navrhli sme novú štruktúru webu, zadefinovali sme wording kľúčových aktivít, načrtli sme grafický štýl a prácu s textom a fotkami,“ dodáva.

Stánok pre Nota Bene

Výzva čakala aj na ďalšie tri tímy kreatívcov, ktorí sa venovali komunikovaniu témy bezdomovectva a ľudí vylúčených na okraj spoločnosti. „Téma bezdomovectva sa určite na Slovensku nekomunikuje ľahko. Ľudia majú pocit, že majú dosť svojich problémov a spoločnosť je celkovo nastavená nie príliš pozitívne,“ hovorí Boyo Dohnal z agentúry MADE BY VACULIK. Vaculíkovci už tento rok chystajú pre združenie Proti prúdu zaujímavú kampaň na podporu bezdomoveckého časopisu Nota Bene, ktorej súčasťou bude aj zaujímavý mini stánok.

Bezdomovectvo môže byť aj príťažlivé

„Každá téma má svoj komunikačný potenciál. Silnejší vždy vtedy, keď sú v nej emócie a príbehy. A tento potenciál má aj téma ľudí bez domova bez toho, aby sa znižovala ľudská dôstojnosť alebo česť ľudí,” vysvetľuje Katarína Remiaš, riaditeľka 1st CLASS AGENCY. Komunikačná agentúra sa zamerala na to, ako lepšie komunikovať aktivity organizácie Depaul, ktorá v Bratislave prevádzkuje útulky a nocľaháreň pre ľudí bez domova. „Nemôžem povedať, že v komunikácii robia chybu. Jednoducho sa venujú svojmu charitatívnemu a verejno-prospešnému účelu. Ich náklady a dobrovoľnosť im málokedy umožňujú mať vo svojom „dome“ komunikačného odborníka,” hovorí o situácii neziskoviek K. Remiaš.

Každý môže urobiť jeden krok

S témou sociálneho vylúčenia ľudí v núdzi sa pohrala aj agentúra Neopublic Porter Novelli, ktorá prišla so zaujímavým on-line projektom 52krokov.sk pre organizáciu Člověk v tísni - Slovensko. „Aj malý krok bežného človeka, môže znamenať veľký krok pre ľudí žijúcich v sociálnom vylúčení. Vymyslíme 52 krokov v podobe konkrétnych aktivít tak, aby ich každý na Slovensku mohol plniť,” vysvetľuje Roman Záhorec z Neopublic.

Centru Kaspian, ktoré sa venuje deťom v bratislavskej Petržalke, pomáhala agentúra SCR pri tvorbe nového loga, corporate identity a webovej stránky 1. ročníka pripravovanej konferencie pre odborníkov, dobrovoľníkov a ľudí pôsobiacich v oblasti ľahkodostupných (nízkoprahových) programov pre deti a mladých na Slovensku i v zahraničí. „Spoznali sme zaujímavých mladých ľudí, ktorí sa venujú zložitejtéme a neľahkej, často nedocenenej práci. Naším spoločným cieľom bolo pomenovať a odkomunikovať platformu, kde sa budú môcť všetci zainteresovaní prvýkrát stretnúť, zdieľať svoje skúsenosti a vymieňať si svoje osobné inšpirácie. Sme radi, že sa nám to v definovanom čase podarilo a pre Kaspian sme v našom agentúrnom časovom rekorde dokázali pripraviť okrem iného funkčné webové stránky,“ hovorí Silvia Cyprichová z SCR.

Priestor nekonečných možností alebo odkáž to svojmu starostovi

Coworkingové centrum Connect je inšpiratívne nielen svojim priestorom, ale aj ľuďmi, ktorí za jeho myšlienkou stoja. „Robia svelú prácu a tak trochu im závidím, že sú každý deň na mieste, kde vznikajú veľké veci,” komentuje Maroš Kemény z Creative Department, ktorý so svojím tímom riešil identitu a pozicioning Connectu. „Povedali sme si, že coworking je o nekonečných nápadoch, príležitostiach, kreativite, či inováciách. Túto myšlienku sme následne dostali do ikonických vizuálov a headlinov, ktoré sme tak trochu ironizovali. Mám pocit, že vznikla strategicky i vizuálne silná idea, ktorá Connectu môže pomôcť,” dodáva M. Kemény.

Z úplne iného súdka bola spolupráca komunikačnej agentúry PRime time a Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť, ktorý spravuje webový portál Odkazprestarostu.sk. Cieľom bolo vymyslieť efektívnejšie využívanie portálu aj miestnymi samosprávami pre zlepšenie vecí v mestách a obciach a ako komunikovať problémy občanov a výsledky širokej verejnosti. „Spoznali sme zaujimavých ľudí a zaujímavý projekt. Pre nás to bola dobrá príležitosť, aby sme ako tím mohli pomôct konkrétnemu projektu. Na dlhodbejšiu spoluprácu nie je vždy kapacita, preto sa nam pozdáva, že sme si na to vyčlenili čas a sústredili sa na to, ako tento projekt posunúť na komunikačnej i produktovej úrovni ďalej,” hovorí Martin Mazag z komunikačnej agentúry PRime time.

Agentúry pomohli meniť Slovensko

Všetci kreatívci sa zhodli v jednom. Kreatívny maratón bol vynikajúca skúsenosť, ako vidieť viac do práce neziskoviek a s čím sa pasujú. „Bol to pre nás jedinečný zážitok a zároveň veľká výzva, počas krátkej doby rozlúsknuť tento neľahký problém. Práca na podobných projektoch nás veľmi baví, pretože sa odlišuje od našej denno-dennej rutiny a je pre nás spestrením. Navyše, sme veľmi radi, keď môžeme zúročiť naše skúsenosti v oblasti komunikácie a premeniť ich na niečo, čo môže reálne zmeniť Slovensko,“ dodáva Roman Záhorec z Neopublic Porter Novelli.

Podľa Kataríny Remiaš z 1st CLASS AGENCY je vždy dobré mať vyčleneného človeka alebo externého pomocníka, ktorý sa bude intenzívne a systematicky venovať komunikácii tém. „Žiaľ, organizácie často nemajú ani kapacitu a ani miesto, keďže sa dobrovoľníci venujú najmä pomoci druhým. Veď práve preto bol aj Kreatívny maratón, ktorý pomohol takýchto externých ľudí a odborníkov dodať a verím, že väčšina z nich, bude pokračovať aj naďalej a hlavne dlhodobo,” konštatuje.

Súvisiace články

Komentáre

Newsletter

Vložte svoje požadované údaje a vyberte program, z ktorého chcete dostávať novinky a odošlite.

Povinné položky