Neúspechy ako každodenná súčasť podnikania a neziskových projektov

Na druhom tohtoročnom Fail Faire sme diskutovali o neúspechoch štíhlo, rýchlo a lacno .

LEAN prístup nepredpokladá úspech 

„Snažím sa  behať pravidelne. Beh je pre mňa najštíhlejší šport v zmysle náročnosti na čas a vykonávanie. Stačí mať tenisky a ísť von. Takéto štíhle prístupy sa snažíme uplatňovať aj v Nadácii Pontis pri realizácii projektov. Najskôr otestujeme veci v malom, zistíme či fungujú, prípadne nefungujú, opravíme, zlepšíme. Snažíme sa nevytvárať hneď veľké projekty, ale otestujeme ich v malom a až po získaní spätnej väzby upravujeme,” povedal Norbert Maur, programový manažér Nadácie Pontis a organizátor Fail Fairu, pri otázke, ako vznikla myšlienka zorganizovania Fail Faire na tému „Štíhlo, rýchlo a lacno“. 

Štíhlo, rýchlo a lacno 

Jarná edícia Fail Faire, ktorú sme usporiadali v spolupráci s Impact HUBom, sa konala v kontexte návodov  ako využívať   štíhle prístupy v podnikaní a v neziskových organizáciách a ako sa pri LEAN prístupe generujú chyby pre súčasné start-upy Mentegram a Cloudo. Tentoraz sme ukázali neúspech z inej perspektívy. Nie taký ultimátny ako pri podnikaní, prezentovaním neúspechov v konkrétnej téme, napríklad v komunikácii, v tíme, alebo vo fundraisingu, ale cez predstavenie LEAN metodológie. Ako zažívajú firmy pri aplikovaní LEAN prístupu neúspech pri vytváraní svojho produktu. Ako ho vytvoria, zmerajú úspech či neúspech, poučia sa a vytvoria znova. Skrátka, ako zažívajú neúspech rýchlo a lacno.

Lean prístup v podnikaní dnes využívajú takmer všetky start-upy. V neziskovom svete sa dá rovnako aplikovať a rýchlo si overiť, či projekt bude fungovať, alebo nie.  

Predpoklady sú základom neúspechu

Milan Steskal, spoluzakladateľ a CEO start-upu Mentegram, hovoril o dôležitosti postupne upravovať produkt a o tom, ako im lean prístup pomáha. Mentegram je aplikácia, ktorá pomáha doktorom jednoduchšie zaznamenať a pozorovať vývoj stavu jednotlivých pacientov s psychickými poruchami, ako aj pomôcť pacientovi dodržiavať liečebný plán.

Tím Mentegramu, ktorý vznikol pred troma rokmi, si je vedomý  že predpoklady sú začiatok neúspechu. „Každý produkt musí mať najskôr predpoklady, očakávania pre riešenie problému. Tieto predpoklady je potrebné overovať. Prvý rok sme zbierali spätnú väzbu od doktorov. Rozprávali sme sa s 50 psychológmi a až po analýze zistení sme spustili aplikáciu. Po prvých týždňoch sme mali iba zopár platiacich zákazníkov.  Potom sme si však uvedomili, že samotné overovanie sme robili zle a tak sme zistili, že  validovať treba problém,“ dodal Milan Steskal.

Lean prístup umožňuje rýchlo si overiť hypotézy

O svojich neúspechoch pri lean prístupe hovoril aj Ondrej Prostredník zo start-upu Cloudo,  ktorý pomáha s vyhľadávaním a organizovaním dát.

„Lean prístup umožňuje veľmi rýchlo overiť hypotézy. Najskôr sme vytvorili štyri web stránky, cez ktoré sme testovali aká je spätná väzba na produkt. Trvalo nám rok, pokiaľ sme pochopili, že táto metóda nám nefunguje.

Percentá aktívnych užívateľov boli nízke, neudržali sme si ich. Chyba bola v tom, že sme urobili  málo rozhovorov, neopakovali sme ich, pýtali sme sa zlé otázky, v ktorých sme navádzali používateľov k odpovediam, ktoré sme chceli počuť, a tak sme zistili, že sme sa mali najskôr pýtať na skúsenosti, zážitky ľudí, ako ľudia dnes fungujú – aktuálne, nie hypoteticky,“ vysvetlil Ondrej Prostredník z Cloudo.

 

 

Autor: Norbert Maur

Komentáre

Newsletter

Vložte svoje požadované údaje a vyberte program, z ktorého chcete dostávať novinky a odošlite.

Povinné položky