Fail Faire: Ako sme po neúspechu získali on-line darcov

Kde robíme chyby pri získavaní peňazí na projekty, ktoré stoja za to?

Na čo sú nám on-line darcovia a o čom je crowdfunding?

Nezabudnite si zarezervovať lístok na váš obľúbený Fail Faire, s ktorým prichádzame opäť po lete.

Mnohé neziskové organizácie by neprežili bez pomoci druhých. Vďaka finančnej podpore sa môžu venovať klientom s hendikepom, ľuďom v núdzi, deťom v zlej zdravotnej situácii, či seniorom a robiť nenahraditeľnú prácu, na ktorú štát často nemá zdroje ani kapacitu. Podobne je to aj s úspešnými start-upmi, ktoré by len sotva existovali bez finančnej injekcie a investorov. Ako ich však čo najefektívnejšie získať a ukázať, že práve náš projekt stojí za to a zaslúži si podporu? Aj o tom budú počas septembrového Fail Faire diskutovať Igor Polakovič z Centra pre filantropiu, Anka Podlesná a Sandra Štasselová z Nadácie Pontis a Peter Dendis z Tarantula.sk.

Zarezervujte si svoje miesto včas

24-hodinovka pre DobraKrajina.sk
Sandra Štasselová, Anka Podlesná, Nadácia Pontis

Koľko sú ľudia ochotní darovať cez darcovský portál za 24-hodín? A od čoho to závisí? Keď Nadácia Pontis v roku 2013 začala s 24-hodinovkou, darcovský portál DobraKrajina.sk mal svoje technické obmedzenia. Napriek tomu sa deviatim neziskovkám podarilo za deň vyzbierať 5 530 eur. O rok neskôr však došlo k poklesu. Osem neziskoviek vyzbieralo spolu len 3 396 eur. Prečo? A bol to vôbec pokles? Ako sa hovorí, do tretice všetko dobré. V nadácii zapojili hlavy aj s kreatívcami a poriadne kampaň 24-hodinovky za Dobrú krajinu prekopali. Otvorili sme sa nekopromisnej kritike a nechali sme si poradiť. Niektoré chyby z minulosti nás však opäť dobehli. Sandra a Anka počas Fail Faire budú hovoriť aj o tom, prečo je prvá skúsenosť darcu s projektom dôležitá, kedy je lepšie počkať a kedy treba skúšať aj napriek chybám.

Neúspech je nepochopený úspech
Igor Polakovič, Centrum pre filantropiu

Viac ako 400-tisíc eur a viac ako 20-tisíc darov od úplne bežných ľudí. Tam sa po troch rokov dostal darcovský portál Darujme.sk, ktorý sme vytvorili na uľahčenie prijímania on-line darov neziskovkami. Portál prešiel mnohými fázami. Potýkali sme sa s technickými problémami, obrovským návalom záujemcov, ale aj mnohými požiadavkami na jeho vylepšenie až po konečné pochopenie, že aj nezisková služba môže byť zisková. Čo myslíte, môže? Nepoučili sme sa. Nechali sme sa vtiahnuť do sveta crowdfundingu. Vytvorili sme StartLab.sk, ktorý za niekoľko mesiacov vygeneroval pre zaujímavé projekty takmer 30-tisíc eur. Brnkačka? Ani náhodou! Tak prečo to robíme? A robíme to dobre? Viac o tom radšej na Fail Faire.

Ako sme zháňali peniaze na solárny náramok
Peter Dendis, Tarantula.sk

Peter bude hovoriť o dvoch crowdfundingových kampaniach, na ktorých spolupracoval s jeho on-line marketingovou agentúrou Tarantula.sk. Prvá kampaň sa zameriavala na získavanie podpory na softvér a prebiehala štýlom dajme projekt na Indiegogo aj s videom a ľudia nám budú prispievať. Takto to však nefunguje. Druhá kampaň už bola pripravená oveľa lepšie. Cieľom bolo získať podporu na solárny náramok, ktorý dobíja monilné zariadenia. Príprava na kampaň bola rozsiahla, mala svoju jasnú stratégiu, napriek tomu však nesplnila očakavania. Aké z toho vyplýva poučenie a ako bude vyzerať ďalšia crowdfundingová kampaň z dielne Tarantula.sk? Viac na Fail Faire.

Anka Podlesná, Nadácia Pontis
Anka vedie v Nadácii Pontis pilier individuálnej filantropie a darcovstva, pod ktorý spadajú darcovské portály DobraKrajina.sk a Srdcepredeti.sk. Spolu s kolegyňou Sandrou Štasselovou pomáhajú s podporou neziskových projektov a venujú sa získavaniu čo najviac on-line darcov. Počas roka pripravujú a robia na viacerých kampaniach, ktorých úspech závisí od mnohých faktorov.

Sandra Štasselová, Nadácia Pontis
Sandra pomáha rozvíjať program Dobrá Krajina. Darcovský portál DobraKrajina.sk umožňuje podporu vybraným a overeným projektom neziskoviek, ktoré sa snažia zo Slovenska robiť dobrú krajinu. Zároveň sa venuje komunikácii s individuálnymi darcami a získavaniu ďalších. Vo svojom voľnom čase vedie platformu Vnútroblok, ktorá experimentuje s verejným priestorom v Bratislave a zapája ľudí a susedov do diania vecí verejných.

Igor Polakovič, Centrum pre filantropiu
Igor pôsobil 15 rokov v rôznych pobočkách medzinárodnej organizácie Greenpeace, kde sa postupne začal venovať fundraisingu. Jeho úlohou bolo získavať darcov a peniaze na podporu projektov. Ako vytrénovaný borec prestúpil v roku 2007 z Greenpeace stredná a východná Európa do novozélandskej pobočky, kde sa z jeho dvojročného pôsobenia spamätávajú dodnes. V dobrom, aj v zlom. Podarilo sa mu zdvojnásobiť počet nových podporovateľov, ale aj vymyslieť experimenty, kroré nie vždy dopadli dobre. Igor sa drží hesla, že neúspech je iba nepochopený úspech, ktorému však úspešne nikto nerozumie. Od roku 2011 pôsobí v Centre pre filantropiu, kde popri viacerých projektoch rozbehol darcovskú bránu pre neziskovky Darujme.sk. Založil tiež lobistickú skupinu fundraisujúcich neziskoviek Darcovstvo.sk a nekomerčnú crowdfundingovú platformu StartLab.sk.

Peter Dendis, Tarantula.sk
Peter študoval manažment na Fakulte manažmentu Univerzity Komenského v Bratislave. Viac ako 8 rokov sa venuje on-line marketingu. Momentálne šéfuje on-line marketingovej agentúre Tarantula.sk. Ma na starosti víziu firmy, akvizíciu nových zákazníkov a partnerov. Spolu s tímom pracovali na dvoch crowdfundingových kampaniach. V jednom prípade išlo o získanie peňazí na softvér cez portál Indiegogo.com a v druhom o zháňanie podpory na solárny náramok, ktorý dobíja telefóny cez portál Kickstarter.com.

Impact HUB, Hviezdoslavove námestie 20, Bratislava

Newsletter

Vložte svoje požadované údaje a vyberte program, z ktorého chcete dostávať novinky a odošlite.

Povinné položky