
Raids on Belarusian Journalists 
 
On March 27 and 28, the Belarusian Security Service (KGB) raided the Minsk offices of 
the external broadcasters Radio Ratsia and European Radio for Belarus, as well as the 
apartments of a dozen independent journalists in Minsk, Brest, Vitebsk, Gomel, Grodno, 
and other smaller cities in Belarus. Most of these journalists were affiliated with Radio 
Ratsia, European Radio for Belarus, and TV Belsat. Several computers and equipment 
were also confiscated. 
 
The searches were officially made as a part of criminal procedure against published 
caricatures of Belarusian President Alexander Lukashenko. Zhanna Litvina, head of the 
Belarusian Association of Journalists, suggested that most likely it was simply the 
authorities´ revenge for objective coverage by journalists of the events in Minsk on 
March 25 (mass rally on celebration of the Freedom Day) and for publishing truthful 
information about the general situation in the country. The organization expressed doubt 
that there were “adequate and lawful grounds” for the searches. 
 
Most of the companies whose journalists were searched are financed by the European 
Union and broadcast from Poland, though maintain rather large staff basis in Belarus. 
The Belarusian foreign ministry explained that the searches had only been conducted for 
journalists deemed to be working illegally in Belarus. Radio Ratsia, European Radio for 
Belarus and Belsat had all been denied government accreditation. 
 
Sources: 
Kommersant, Charter 97, Office for a Democratic Belarus 
 
 
 
Further decrease of U.S. Embassy staff 
 
On the March 31, Minsk announced that it had decided to reduce the number of staff 
members in its embassy in Washington and recommended the United States to do the 
same. The Belarusian Ministry of Foreign Affairs then claimed on the April 2, that Belarus 
would reduce the number of its own diplomatic representatives in the USA to 7 and 
suggested that the USA similarly leave only 7 representatives in Belarus. These steps 
came after the reduction of the US embassy’s staff by half to 17 people, carried out at 
the previous request of the Belarusian authorities at the beginning of March. 
 
The Belarusian Foreign Ministry explained that the decision was made because the US 
government had “repeatedly refused to abolish additional restrictive measures of an 
economic nature” against Belnaftakhim, as well as “considering the US administration’s 
consistent policy aimed at scaling down contacts with the Belarusian side.” 
 
A representative of the US Department of State said that Washington considered the 
Belarusian government’s demand to be unlawful and unfounded and that the situation is 
evidence that Washington’s sanctions against the Belnaftakhim petrochemical 
conglomerate are working. 
 
Source: 
Office for a Democratic Belarus 


