Ako mladí zo zabudnutého sídliska vytvorili vlastný sociálny projekt

Uliťáci originálnym spôsobom využili #GivingTuesday, aby získali podporu pre vlastnú značku oblečenia.

Čo ich však najviac potešilo neboli vyzbierané financie. Najväčšiu radosť im prinieslo niečo celkom iné.

Ulita, ktorá sa venuje mladým ľuďom zo sídliska Kopčany na okraji Petržalky, dala mladým priestor vytvoriť si vlastnú „značku“ oblečenia. Tento sociálny projekt zahŕňal všetko vrátane dizajnu vlastného loga, výroby štítkov na oblečenie či reklamy a predaja. Sídlisková mládež si z projektu mala odniesť viac než len nové kúsky do šatníka. Cieľom bolo poskytnúť mladým priestor pracovať na niečom vlastnom, získať nové skúsenosti a vidieť vysnívaný výsledok svojej práce, na ktorý spoločne makali.

Myšlienka vytvoriť oblečenie s vlastným logom vznikla v Ulite už dávnejšie a #GivingTuesday bol vhodnou príležitosťou, ako konečne túto ideu zrealizovať, požiadať darcov o pomoc a získať financie. Celý proces teda na #GivingTuesday nekončil, práve naopak. V Ulite rozbehli polročný pilotný projekt s názvom KPČN, počas ktorého si odskúšali, ako výroba a predaj oblečenia funguje.

Na jeseň, ešte pred začiatkom celej kampane, sa tínedžeri stretli s grafickým designérom, s pomocou ktorého navrhli niekoľko verzií loga Kopčany street. Spomedzi nich si vybrali dve, ktoré sa potom mali dať potlačiť na oblečenie. To bol však len začiatok.

Veronika Morháčová z Ulity priblížila, čo všetko ich cesta za vysnívanou vlastnou značkou obnášala: „Nasledujúceho pol roka sme sa s mládežou stretávali každý piatok u nás v klube a venovali sa všetkému, čo je pri predaji vlastnej značky potrebné. Vyrábali sme štítky k oblečeniu, na ktorých je napísané, ako sa o oblečenie starať. Balili sme oblečenie do krásnych obalov. Založili sme stránku na Facebooku a propagovali na nej oblečenie cez fotky a rôzne posty. Predávali sme oblečenie priamo na sídlisku Kopčany. Skúšali sme ďalšie rôzne techniky výroby DIY oblečenia. Skrátka, bol to zaujímavý proces.“ 

  

Logo Kopčany vytvorili mladí zo sídliska v spolupráci s grafickým dizajnérom 

Pracovníci Ulity podali mladým z okolia pomocnú ruku a podporili ich v realizácii ich vytúženého projektu. Podstatné totiž je, že cieľom výroby a predaja oblečenia nebol zisk. Zámerom bolo vytvoriť priestor pre mladých ľudí z Kopčian a dať im možnosťprostredníctvom výroby a predaja oblečenia získať zručnosti, ktoré by sa im v budúcnosti mohli zísť pri hľadaní práce.

A ako Uliťákom v ich kampani pomohol #GivingTuesday? „Finančne sa nám z darov podarilo pokryť takmer celé náklady na výrobu skúšobnej várky oblečenia. To bolo pre nás veľmi prínosné a sme za to každému jednému darcovi veľmi vďační.“

Tento projekt však nebol len o peniazoch. Tímu Ulity nesmierne pomohli ich podporovatelia tým, že im vyjadrili svoju podporu. „Najhodnotnejšie, čo sme získali, bola motivácia zo strany našich darcov, aby sme do projektu išli, pretože to má zmysel. Tým, že nás podporili a dali nám pozitívnu spätnú väzbu, nás veľmi nakopli,“ vysvetľuje Veronika. „ My sme si vďaka tomu dali záväzok, že keď nám projekt podporili a vidíme, že sa ľuďom páči, tak by sme ho mali dotiahnuť do konca.“ A tak sa vďaka podpore aj stalo.

Viac o aktivitách Ulity si prečítajte tu.

Komentáre

Newsletter

Vložte svoje požadované údaje a vyberte program, z ktorého chcete dostávať novinky a odošlite.

Povinné položky