29. 11. 2012 Zodpovedné podnikanie

RecycleBank motivuje cukrom, nie bičom

V USA a Veľkej Británii získavajú ľudia za recykláciu odmeny.

Program RecycleBank, ktorý funguje v USA aj Veľkej Británii, je vôbec prvým, ktorý sa ľudí snaží motivovať k ochrane životného prostredia pomocou odmien.

Ako to funguje? Zákazníci, ktorí nadviažu s RecycleBank spoluprácu, dostanú špeciálny smetný kôš s počítačovým čipom. Zakaždým, keď príde po smeti recyklačné auto, zaznamená čip hmotnosť koša a prenesie ju do zákazníckeho účtu na internete. Majitelia domov môžu takýmto spôsobom získať kredit v hodnote viac ako 35 dolárov mesačne. Ten sa dá potom zameniť za kupóny, ktoré je možné použiť v stovkách reštaurácií, záujmových stredísk, barov či kaderníckych salónov.

Určite uvažujete nad tým, čo týmto projektom získava RecycleBank. Odpoveď je jednoduchá. Zbaviť sa tony odpadu je pre miestne úrady omnoho nákladnejšie, ako ho recyklovať. Každá tona recyklovaného odpadu preto šetrí peniaze. Časť z ušetrených nákladov pripadá práve RecycleBank.

Nejde pritom o bežné recyklovanie. RecycleBank uprednostňuje recyklovanie zmiešaného odpadu (mixed recycling). V praxi to znamená, že môžete do rovnakého smetného koša zbierať sklo, kovy, papier, kartón i plasty. Tie sa ďalej triedia a spracúvajú v špeciálnych recyklačných strediskách.

Z vytriedených plastov sa stávajú vrecia na odpadky, plastové fľaše, rámy okien, izolácie, obaly na CD a DVD nosiče a množstvo ďalších výrobkov. Recyklovanie hliníka zase znižuje množstvo energie, ktorá je potrebná na spracovanie prvotnej suroviny, o 95%. Iba niekoľko týždňov pritom stačí na to, aby sa hliník stal časťou nového lietadla, auta, bicykla, alebo sa premenil na novú plechovku.

Základným kameňom RecycleBank je ale spolupráca so školami. Program motivuje deti a učiteľov k zelenšiemu životnému štýlu za pomoci špeciálneho grantu. Ten dosahuje hodnotu 1 000 libier a udeľuje sa dvakrát ročne.

Zdroj: money.cnn.com, recyclebank.com

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.