30. 04. 2020 Zodpovedné podnikanie

Ako podporiť zamestnancov-rodičov na home office?

Situácia s koronavírusom ovplyvnila mnohé rodiny nielen ekonomicky, ale priniesla aj radikálnu zmenu pracovného a životného štýlu. Zamestnanci-rodičia môžu prežívať pocity preťaženia z množstva povinností, kedy prácu z domu treba vykonávať zároveň so starostlivosťou o deti a domácnosť. Ako by sa k tejto situácii mali postaviť zamestnávatelia, ak si chcú udržať angažovaných a motivovaných zamestnancov?

Lektorka a koučka Jana Olexová, spolumajiteľka spoločnosti TIMAN, má viac ako 20-ročné skúsenosti v rozvoji firiem. Na webinári 28. apríla spolu s ambasádormi Charty diverzity vyzdvihla viaceré príklady dobrej praxe, ktoré môžu inšpirovať zamestnávateľov:

Poskytnite svojim zamestnancom flexibilitu

Zamestnávatelia by si mali uvedomiť, že pre zamestnancov-rodičov predstavujú tieto dni omnoho väčšiu záťaž ako zvyčajné home office, ktoré mali predtým. Musia sa učiť s deťmi, vytvoriť im program, postarať sa o domácnosť, často sa dokonca deliť o pracovný priestor alebo počítač s ďalším členom rodiny. Poskytnite zamestnancom podporu tým, že prehodnotíte ich projekty, zodpovednosť a odbremeníte ich od úloh, ktoré aktuálne nie sú nevyhnutne dôležité.

Umožnite im tiež stanoviť si flexibilný pracovný režim. Mali by mať priestor povedať, kedy nepracujú a učia sa so svojimi deťmi. Pomôcť môže taktiež stanovenie si pevného času (napríklad od 13:00 do 15:00), kedy budú všetci zamestnanci k dispozícii na porady alebo prijímanie dôležitých e-mailov. Zvyšné časy by si mali rodičia manažovať sami podľa režimu domácnosti a ďalších povinností.

Udržujte ich informovaných

V čase koronakrízy sa na nás denne valí obrovské množstvo správ, ktoré informujú nielen o číslach nakazených, ale aj o nových opatreniach vlády, zmenách v zákonoch, o ekonomike, zdravotníctve a v neposlednom rade aj o dianí vo svete. Zamestnanci-rodičia však v snahe o skĺbenie pracovných a domácich povinností často nemajú čas sledovať všetky aktuálne informácie.

Veľkou pomocou preto môže byť, ak raz za týždeň  vaše komunikačné oddelenie pripraví sumár najdôležitejších informácií a rozpošle ho napríklad ako newsletter. Užitočné môže byť tiež zorganizovať online besedu s odborníkom – prizvať si môžete napríklad zdravotníka, imunológa či ekonóma, aby vašim zamestnancom zodpovedal otázky na problémy, ktoré sa ich aktuálne týkajú.

Buďte oporou

Zamestnanci, a neplatí to len pre rodičov, môžu v tomto období pociťovať v omnoho väčšej miere negatívne emócie, ktoré pramenia z neistej situácie. Podporte ich nadriadených alebo tímlídrov v tom, aby si pravidelne vyhradili čas na online 1:1 stretnutie so zamestnancami – nielenže spoznajú príbeh zamestnanca a jeho situáciu, ale môžu ho aj psychicky podporiť a napomôcť mu k väčšiemu pracovnému komfortu.

Je tiež dôležité, aby lídri prijali, že hoci môžu mať ich zamestnanci-rodičia menej úloh v práci, pocitovo sa môžu cítiť vyčerpaní. Pomôcť môže napríklad online webinár, ktorý predstaví rôzne techniky na zvládanie stresu a napätia – vhodným riešením je, ak sa webinár zaznamenáva, aby si ho zamestnanci mohli pozrieť vo chvíli, keď si na to nájdu čas.

Veľmi dôležité je podporovať adaptabilitu. Povzbuďte preto svojich zamestnancov, aby túto situáciu prežívali ako súčasť života a nie iba ako obdobie, kedy treba „zaťať zuby a vydržať“.

Požičajte, čo treba

Zistite, aké pracovné podmienky majú zamestnanci doma vytvorené. Ak je to potrebné, umožnite im požičať si z práce stoličku, monitor, prípadne im ponúknite možnosť zapožičania tabletu, aby sa ich deti mohli doma učiť.

Pomôžte ľuďom dodržať denné rutiny

Práca z domu si vyžaduje nemalú dávku sebadisciplíny. Pri dlhodobom home office majú niektorí ľudia tendenciu nerozlišovať medzi pracovným a súkromným časom. Skvelým nápadom je napríklad „ranná online kávička“, kedy sa o 9:00 spojí celý tím online a spoločne si dajú rannú šálku kávy, ktorá odštartuje ich pracovný deň. Nezabudnite si pritom aj zapnúť kameru, ktorá aspoň čiastočne môže nahradiť chýbajúci osobný kontakt.

Dôležité je tiež dodržiavanie pracovnej doby z pohľadu zamestnávateľa – ako lídrovi sa vám môže pracovať omnoho efektívnejšie večer, no neočakávajte to isté od svojich zamestnancov. Rešpektujte odlišné denné rutiny každého z tímu.

Pre zdravú rutinu je dôležitý aj pohyb. Vytvorte si s kolegami spoločné výzvy. Môže ísť o niečo veľmi jednoduché, napríklad o prechádzku v lese, športovo zdatní ale iste ocenia aj náročnejšie výzvy.

Dovoľte im poľaviť z prehnaných očakávaní

Mnoho ľudí má na seba prehnané očakávania, kríza s koronavírusom všetko ešte znásobuje. Najmä rodičia môžu mať pocit, že musia neustále niečo kompenzovať – snažia sa byť najlepšími zamestnancami, učiteľmi aj kuchármi. Ubezpečte ich, že toto je obdobie, kedy na seba musíme prestať tlačiť a že nedokonalosť je úplne v poriadku. Skvelým riešením je vzájomné zdieľanie skúseností medzi zamestnancami-rodičmi, kde sa navzájom (bez zbytočného porovnávania) podelia o svoje každodenné radosti aj starosti.

Bonusový tip: Ak chcete ašpirovať na zamestnávateľa roka, pošlite svojim zamestnancom-rodičom pizzu či zabezpečte inú donášku jedla. Práve nekončiaci kolobeh varenia a umývania riadov totiž často vyčerpáva už i tak „multi-taskujúcich“ rodičov.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.


Nadácia Pontis
Zelinárska 2
821 08 Bratislava


tel.: (421 2) 5710 8111


×

Už odchádzate?

NESTRAŤTE S NAMI SPOJENIE

Na email vám budeme posielať inšpiratívne
novinky či informácie o aktuálnych výzvach.