10. 09. 2021 Zodpovedné podnikanie

Ako robiť zbierky šatstva udržateľne?

Zbierky šatstva patria každý rok medzi obľúbené dobrovoľnícke aktivity firiem. Občas sa však stane, že sa napriek dobrému úmyslu nepodaria úplne tak, ako by sme si predstavovali. Organizácie, ktorým šatstvo putuje, niekedy dostanú veci, s ktorými nemajú, ako naložiť a zbierka nemá potom želaný efekt. Aj zbierky oblečenia sa však dajú robiť udržateľne.

Prinášame vám preto pár príkladov, na čo si dať pozor a čím sa inšpirovať, aby bola vaša zbierka účelná a mali ste dobrý pocit z darovania.

Prečo nás bavia zbierky?

„Nosíme vlastne len 20 % toho, čo si kúpime. Zvyšok končí do 2-3 rokov na skládke takmer nenosené. Za toto môže fenomén fast fashion,“ tvrdí spoluzakladateľka knižnice oblečenia Šumné Dominika Horňáková.

Pripomína, že bežný šatník obsahuje 150 kusov oblečenia, pričom by nám možno stačilo vlastniť iba 40 až 50.

Pri takýchto číslach niet divu, že sa každému z nás doma hromadia kopy oblečenia, ktorých sa túžime zbaviť. Rozmýšľame, komu by sme nepotrebné hromady vecí darovali, či kam ich vyhodili. Firemná zbierka šatstva sa preto môže javiť ako dokonalá príležitosť, ako z domu dostať všetko nechcené. Tu by sme sa ale mali zastaviť a tento prístup prehodnotiť.

Podľa hnutia Fashion Revolution sa navyše na Slovensku každých 10 minút vyhodí asi 460 kg oblečenia.

Ani neziskové organizácie, ktoré pracujú s rôznymi skupinami ľudí v núdzi, totiž nedokážu zužitkovať úplne všetko, čo sa v rámci zbierky vyzbiera.

Prečo nie je dobrý nápad darovať svadobnú róbu?

„Často sa stane, že v rámci zbierky chodia nevyžiadané veci. Raz sme našli dokonca svadobné šaty, minisukne, flipflopy či plavky,“ smeje sa Alexandra Kárová, riaditeľka OZ Vagus, ktoré sa venuje práci s ľuďmi bez domova.

Organizácie musia potom tieto veci triediť a vyhadzovať na vlastné náklady. „My to riešime tak, že si voláme dobrovoľníkov, ktorí nám pomáhajú s triedením. Problémom je však aj skladovanie. Nemáme až také veľké sklady, a tak sa stáva, že, bohužiaľ, niekedy aj tretina oblečenia putuje do koša,“ opisuje A. Kárová.

Podľa nej je najdôležitejšie, aby bola zbierka oblečenia vždy adresná. Firmám odporúča si vopred s organizáciou, kam šatstvo putuje, vyjasniť, čo potrebuje a prečo potrebuje práve tieto veci. Ak firma pozná dôvody, vie ich totiž lepšie odkomunikovať i zamestnancom. Dobrým tipom je, ak vie firma vyzbierané veci pretriediť ešte predtým, než ich odnesie do organizácie.

„Vo Vaguse sa snažíme robiť zbierky tak, že vypíšeme konkrétne typy oblečenia, ktoré potrebujeme. Napríklad šiltovky v lete. V zime zbierame zase šály, kabáty, svetre a zimné oblečenie. Tento rok to bude ešte potrebnejšia vec, lebo second handy, kde si ľudia bez domova zvyknú kupovať oblečenie, boli dlho zatvorené,“ vysvetľuje riaditeľka Vagusu.

Najdôležitejšie je robiť zbierku na mieru pre organizáciu, aby to bolo prínosné pre obe strany.

Prečo a koho sa treba pýtať?

Aj dnes však už máme medzi firmami mnohé dobré príklady, ako robiť zbierky tak, aby boli udržateľné a tešili darcov i obdarovaných.

„Treba počúvať ľudí, čo by radi darovali a následne hľadať, komu by to pomohlo. Nám napríklad z interných debát vyplynula otázka, prečo sa nikdy nevenujeme zvieratám. Preto sme sa spýtali útulkov, či niečo nepotrebujú,“ hovorí o ich firemnej skúsenosti CSR manažérka spoločnosti Profesia Anna Podlesná.

Kľúčové pre ňu bolo komunikovať zbierku nie ako príležitosť vypratať si šatník, ale ako príležitosť niekomu pomôcť. V Profesii pripravili na tento účel pre zamestnancov aj eco-webinár, kde si vysvetlili, aké je poslanie občianskych organizácií, a venovali sa praktickým a hlavne autentickým radám pre menej konzumu, ktoré pracovníkom dávali ich vlastní kolegovia.

 „Na tento interný webinár sme pozvali aj mamičky na materskej a otvorili sme ho pre priateľky a partnerov našich zamestnancov a zamestnankýň. Mnohí sa potom zapojili aj do samotnej zbierky,“ hovorí A. Podlesná.

Organizačné tipy priamo od firiem

O svoje tipy, ako zbierky ozvláštniť, zefektívniť či lepšie spropagovať sa podelili aj zástupkyne ďalších troch firiem, ktoré s nimi majú skúsenosti.

Zuzana Ondrová, Tatra banka: „Vyzbierané veci pred odovzdaním vždy veľmi poctivo triedime. Zbierku robíme dlhodobo na viacerých miestach po celom Slovensku. Oblečenie, hračky, knihy a ďalšie potreby triedime priamo v konkrétnej lokalite a potom podľa potreby presúvame, aby organizácie a rodiny v núdzi dostali to, čo naozaj potrebujú. Profily organizácií a rodín, pre ktoré sa aktuálne zbierame, pritom máme celý čas pred sebou. Ak niečo náhodou ostane, proaktívne kontaktujeme ďalšie organizácie, na ktoré máme kontakt z minulosti, či by vyzbierané veci vedeli využiť.“

Bea Ertl, ČSOB: „Našu zbierku šatstva sme propagovali tak, že sme po budove rozmiestnili typy oblečenia, ktoré sme chceli zbierať. Keď kolegovia nastúpili napríklad do výťahu, mohli si aj tam všimnúť rozvešané kúsky. Týmto sme ich zaujali a následne už cez intranet bližšie vysvetlili, že ide o zbierku šatstva, ktorá mala potom pekný úspech.“

Veronika Čičová, Slovenské elektrárne: „Nedávno sa nám osvedčilo, že nemusíme všetci zbierať všetko, ale naopak – nebáť sa zbierku zúžiť. Neskúšali sme to pri štandardnej zbierke šatstva, ale pri aktivite, kde zamestnanci kupujú vianočné darčeky deťom z krízových centier, s ktorými spolupracujeme. Interne sme si túto iniciatívu nazvali Mamy mamám a šlo o to, že darček nedostalo len dieťa, ale aj jeho mama. Cielene sme oslovili naše zamestnankyne, či by neprispeli a nedarovali týmto ženám drogériu alebo hygienické potreby. Malo to veľmi dobrú odozvu, preto je možno dobrý nápad spojiť zbierku šatstva aj so zbierkou iných potrieb.“

Odporúčania na internú komunikáciu

Tip Dominiky Horňákovej: „Dobrým návrhom je peer to peer komunikácia, treba napríklad ukázať a vyzdvihnúť pozitívne príklady kolegov. Dobré je tiež odkomunikovať, že cieľom pri dosahovaní udržateľnosti nie je, aby sme všetci robili všetko na 100 % správne a chodili v jednom oblečení aj 25 rokov, ale aby sme všetci nakupovali aspoň o trochu menej. Vtedy prídu pozitívne zmeny.“

Tip Alexandry Károvej: „Odporúčam vypisovať konkrétne typy oblečenia a poskytnúť zamestnancom dosť informácií. Prečo je potrebné zbierať aj šály a prečo nie je vhodná biela obleková košeľa pre človeka bez domova? Čím viac majú ľudia informácií, tým lepšie.“

Tip Anny Podlesnej: „Dôležité je rozpovedať zamestnancom príbeh, ako prijímatelia pomoci žijú. Aby si vedeli lepšie predstaviť, ktoré veci pre nich v prípade zbierky budú užitočné a ktoré už nie. Ak sa to dá, zbierky sa snažíme doručiť sami a urobiť aj pár fotiek, aby ľudia aspoň sprostredkovane videli finálny krok a zažili radosť obdarovaného.“

Kto sme

Prepájame firmy, mimovládne organizácie, štátne inštitúcie, komunity a jednotlivcov, aby sme spoločnými silami dosiahli pozitívne zmeny vo vzdelávaní, v zodpovednom podnikaní a v boji proti korupcii a chudobe. V týchto témach sme aj experti.


Nadácia Pontis
Zelinárska 2
821 08 Bratislava

tel.: (421 2) 5710 8111


Instagram