18. 06. 2025 Zodpovedné podnikanie

Dvadsiaty piaty ročník ocenenia Via Bona Slovakia pozná svojich víťazov

Nadácia Pontis v dvadsiatom piatom ročníku prestížneho ocenenia Via Bona Slovakia vyzdvihla výnimočné príklady zodpovedného podnikania. Ocenené firmy podnikajú férovo, premýšľajú dlhodobo, nenechávajú sa odradiť okolnosťami a hľadajú riešenia, ktoré pomáhajú zlepšovať život v komunitách.

O cenu Via Bona Slovakia sa tento rok uchádzalo 51 veľkých, stredných a malých firiem. Nezávislé hodnotiace komisie zložené z odborníkov a odborníčok z firemného, neziskového i verejného sektora vyberali víťazov spomedzi 21 finalistov v siedmich kategóriách.

„Zodpovedné podnikanie nie je o jednorazových daroch či peknom PR, ktoré prevažuje nad obsahom. Vidíme, že čoraz viac firiem systematicky integruje princípy udržateľnosti, diverzity a podpory komunít do svojho každodenného fungovania. Firmy, ktoré sme ocenili tento rok, ukazujú, že je možné dosahovať biznisové úspechy a zároveň pozitívne meniť svet okolo nás,“ uviedol Michal Kišša, výkonný riaditeľ Nadácie Pontis.

Novinkou tohto ročníka Via Bona Slovakia bola okrem uvedenia novej vizuálnej identity ocenenia aj nová kategória Cena za zodpovednú kampaň zameraná na externé a interné firemné kampane, ktoré otvárajú pálčivé témy. „Zodpovedná kampaň by mala prinášať reálnu hodnotu pre spoločnosť. Mala by byť autentická, transparentná a postavená na hlbšom pochopení potrieb a problémov, ktoré rieši. Dôležité tiež je, aby bola etická – bez manipulácie, nepravdivých tvrdení či využívania citlivých tém na vlastnú propagáciu,” uviedla Miroslava Remenárová, Head of Public Affairs and External Communication spoločnosti Slovak Telekom, ktorá bola generálnym partnerom 25. ročníka ocenenia.

Víťazi Via Bona Slovakia

V kategórii Cena za inkluzívne zamestnávanie si ocenenie odniesol projekt Vlčie sirupy a Uličské pirohy za nasledovaniahodný prístup k zamestnávaniu rómskych žien v regióne s nedostatkom pracovných príležitostí a pozitívny dopad na komunitu aj životy rodín.

Firma spod Polonín sa dlhodobo zameriava na vytváranie pracovných príležitostí v regióne trpiacom nedostatkom pracovných miest, obzvlášť pre ženy. Pri novovzniknutých pozíciách si stanovila za cieľ obsadzovať tieto miesta ženami rómskeho pôvodu. Tie v súčasnosti tvoria 28 % celkového počtu zamestnanectva a spoločnosť v nich získala lojálne a výkonné zamestnankyne. Stabilné zamestnanie priamo v mieste bydliska im uľahčuje životnú situáciu a prispieva k ich sociálnemu začleneniu. Projekt je postavený na úprimnej komunikácii a princípoch rovnosti, kde sú všetci zamestnanci a zamestnankyne vnímaní ako rovnocenní a bez predsudkov.


Cenu za klimatickú zodpovednosť získala spoločnosť Kaufland, a to za príkladné a dlhodobé uchopenie korporátnej stratégie potvrdenej certifikáciou, ktorú realizuje prostredníctvom lokálnych riešení.

Spoločnosť Kaufland sa v rámci projektu Road to Zero Waste zaviazala výrazne znížiť množstvo komunálneho odpadu a maximalizovať recykláciu. V súčasnosti opätovne využije a zrecykluje v priemere viac ako 94 % vlastného odpadu. Kľúčovými aktivitami sú zavedenie recyklácie znečistených plastových obalov pomocou hmyzu a využitie opakovane použiteľných obalov na ovocie a zeleninu. Kaufland neustále zlepšuje svoje procesy, školí zamestnancov a zvyšuje podiel recyklovaných materiálov. Cieľom je znížiť množstvo vlastného vyprodukovaného odpadu končiaceho na skládke alebo v spaľovni.


V kategórii Cena za spoločenskú inováciu bola ocenená spoločnosť Lab.cafe za vytváranie príležitostí na rozvoj technických zručností, podporu kreatívneho myslenia mladých ľudí a budovanie aktívnej komunity.

Lab.cafe je dynamický priestor – komunitné centrum – pre vzdelávanie, experimentovanie a tvorbu. Vznikol ako reakcia na nedostatok dostupných priestorov pre tvorivých ľudí na Slovensku. Kombinuje makerspace, coworking a kaviareň. Jeho cieľom je umožniť  verejnosti, bez ohľadu na skúsenosti, prakticky sa učiť, rozvíjať nové nápady a získať prístup k technológiám, ktoré by inak boli pre nich nedostupné. Poskytuje prístup k moderným výrobným technológiám, ako sú 3D tlač, CNC frézovanie či laserové rezanie. Buduje komunitu kreatívcov a podporuje startupy a inovátorov pri testovaní nápadov, zároveň organizuje workshopy pre verejnosť, školy a firmy.


V kategórii Cena za pozitívnu zmenu v komunite zvíťazila spoločnosť Tesco Stores SR za citlivé a dôstojné odtabuizovanie témy menštruačnej chudoby a zlepšenie prístupu k menštruačným potrebám .

Tesco sa rozhodlo riešiť problém menštruačnej chudoby na Slovensku prostredníctvom rozsiahlej iniciatívy. Dlhodobo znížili cenu menštruačných potrieb vlastných značiek o hodnotu DPH, čím ich sprístupnili širšiemu okruhu žien, zaviedli zľavy na menštruačné potreby pre zamestnankyne, umiestnili menštruačné boxy na predajne. V roku 2024 spustili edukatívnu kampaň na zvýšenie povedomia o tejto téme. Jej súčasťou je tiež poskytovanie menštruačných potrieb zdarma v školách a na pracoviskách. Cieľom dlhodobého projektu je zvýšiť povedomie o probléme menštruačnej chudoby a znížiť finančnú záťaž žien, ktoré sa s týmto problémom stretávajú.


V kategórii Cena za zodpovednú kampaň si historicky prvé ocenenie odniesla spoločnosť Orange za citlivú reflexiu pálčivej témy kyberšikany prostredníctvom kampane Influendcérky, ktorá je súčasťou dlhodobého úsilia firmy o bezpečnosť v online priestore.

Kampaň upozorňuje na problematiku kyberšikany detí a mladých ľudí. Stavia na silnom emocionálnom príbehu matiek známych influenceriek, ktoré zdieľali skutočné skúsenosti svojich dcér s nenávistnými komentármi na internete. Orange prostredníctvom kampane predstavil svoj osvetový program beznastrah.online, ktorého cieľom je pomôcť rodičom chrániť deti v online priestore. Kampaň zaznamenala mimoriadny úspech najmä v online prostredí – 1,8 milióna zhliadnutí videa za prvých 48 hodín a nárast návštevnosti webu o 420 %. Dôležitou súčasťou boli aj verejné diskusie s odborníkmi o digitálnej bezpečnosti, ktoré sa stali trvalou súčasťou programu.


Ocenenie v hlavnej kategórii Zodpovedná malá/stredná firma získala rodinná stavebná spoločnosť DYNAMIK HOLDING za transformáciu rodinného biznisu na stavebnú firmu s vysokou pridanou hodnotou postavenú na vysokých etických štandardoch, udržateľnosti a príkladnej starostlivosti o zamestnanectvo.

DYNAMIK HOLDING pôsobí na slovenskom trhu od roku 1990. Špecializuje sa na komplexnú prípravu stavebných projektov, development, realizáciu a generálnu dodávku stavieb. Core biznis je doplnený o prevádzku stavebnín s predajňou a kúpeľňovým štúdiom a vlastnú betonáreň. Firma sa riadi hodnotami transparentného, dlhodobo udržateľného a zodpovedného podnikania. Investuje do zelených technológií, ako obnoviteľné zdroje energie a energetická efektívnosť v realizovaných projektoch s cieľom minimalizovať uhlíkovú stopu. Na základe analýzy životného cyklu betónu identifikuje a zlepšuje environmentálne aspekty výroby a používania betónu. V roku 2024 na báze dobrovoľnosti vypracovala a zverejnila Správu o udržateľnosti za rok 2023.


V hlavnej kategórii Zodpovedná veľká firma sa víťazom stala spoločnosť Deutsche Telekom IT Solutions za dlhodobé pôsobenie na východnom Slovensku, kde významne prispieva k rozvoju IT ekosystému, zabraňuje odlivu talentov, vzdeláva a prepája know-how firmy so spoločenskými potrebami regiónu.

Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia poskytuje komplexné riešenia v oblasti informačných a komunikačných technológií a outsourcingu podnikových procesov. S viac ako 4 000 zamestnancami na Slovensku jejedným z lídrov v oblasti IT služieb. Spoločnosť sa zameriava na inováciu, kvalitu a transparentnosť vo všetkých svojich procesoch. V environmentálnej oblasti je prioritou minimalizácia uhlíkovej stopy, podpora recyklácie a využívanie obnoviteľných zdrojov energie. Firma kladie dôraz na diverzitu a inklúziu a vytvára prostredie, kde majú všetci rovnaké príležitosti. Aktívne podporuje lokálne komunity a zapája sa do rôznych charitatívnych a dobrovoľníckych aktivít, čím prispieva k rozvoju východoslovenského regiónu.

 

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.