26. 02. 2024 Filantropia

Manažérka a filantropka Lucia Pašková: Tisíc eur by mohlo dávať oveľa viac ľudí (podcast)

Keď od svojho príjmu odrátate desať percent a nebudú vám chýbať, môžete byť filantropom aj vy, tvrdí Lucia Pašková. Úspešná podnikateľka po odchode z vedenia firmy delí svoj čas medzi rodinu so štyrmi deťmi a verejnoprospešné aktivity. Vypočujte si podcast Impact Talks, v ktorom prinášame inšpiratívne príbehy filantropov a filantropiek a búrame tabu spojené so slovom filantropia.

Učiteľská kariéra Lucie Paškovej po štúdiu na pedagogickej fakulte trvala len pol roka. Nasledovala práca tlmočníčky pri obchodných rokovaniach, ktorá ju nasmerovala k vlastnému biznisu. Na Slovensko priniesla známu švajčiarsku značku dentálnej hygieny. Súčasťou jej podnikateľského príbehu je zamestnávanie ľudí s ťažkým uplatnením na pracovnom trhu aj rozmanité formy pomáhania.

Jej schopnosť spojiť správnych ľudí v správny čas bola rozhodujúca napríklad pri iniciatívach Kto pomôže Slovensku či Kto pomôže Ukrajine. Napriek týmto vlnám dobra vidí Lucia Pašková veľké rozdiely medzi Slovenskom a našimi západnými susedmi. „Ako národ prispievame významne menej, a hlavne máme významne menej väčších donorov. Je tu už celkom silná skupina ľudí, ktorí by mohli prispievať aj viacej, no úplne sa to nedeje,“ porovnáva Slovensko s Rakúskom či Českom.

V podcaste sa dozviete:

  • ako sa Lucia Pašková díva na finančné zbierky v kostoloch,
  • čo prezradila o Zuzane Čaputovej a knihe Svetlo pod perinou,
  • čo bolo najťažšie pri pomoci rodinám utekajúcim z Ukrajiny,
  • či majú filantropi podporovať aj politikov a čo za to očakávajú
  • a či je dôležitejšie pomáhať okamžite alebo učiť loviť ryby.

Podľa Lucie Paškovej nestačí, keď na dobročinné a verejnoprospešné aktivity prispievajú firmy. Chýba jej súkromná filantropia – inak povedané viac majiteľov či vysokých manažérov, pre ktorých nie je tisíc eur vysoká čiastka. „To sú sumy, ktorými by vedel úplne kľudne prispievať oveľa väčší počet ľudí,“ myslí si. Samu seba nevníma ako filantropku a otvorene rozpráva o tom, koho podporuje a komu pomáha.

Máme zvyk dávať potichu

Iní darcovia sa však zviditeľneniu vyhýbajú. „Rozprávala som sa o tom s jedným mojím kamarátom, ktorý je kresťan, a hovorí, že máme zvyk dávať potichu. Je to akoby viacej hodnotené, keď sa dáva potichu. A preto sa o tom nehovorí. Ak by to bolo tak, že filantropie a pomoci je dosť, tak je to na mieste. Ale realita tomu nezodpovedá,“ výstižne opisuje súčasný stav.

„Keď vidíte výzvu o pomoc, nestačí dať srdiečko. Treba aj prispieť.“

O filantropii sa zhovára doma aj s deťmi a myslí si, že táto téma patrí tiež do škôl. „Určite by pomohlo, keby to bolo súčasťou etickej výchovy, lebo to je tak ako so sexuálnou výchovou – nevieš, do akej rodiny sa narodíš – či sa s tebou o tom niekto bude ochotný doma rozprávať, alebo čo ti k tomu povie,“ pripomína.

Pre firmy a neziskovky je dôležitá dôvera

Lucia Pašková má dobrý prehľad o tom, čomu sa občianske organizácie na Slovensku venujú a ako dobre to robia. Aj preto je pre ňu jednoduché rozhodnúť sa, koho podporí. Počas pandémie aj po útoku na Ukrajinu prepájala podnikateľský sektor s neziskovkami a pokračuje v tom ďalej. „Krízovo-intervenčné iniciatívy sú veľmi dobrý priestor, aby sa tieto svety stretli, aby sa začali rešpektovať a veriť si. Ale ideálne by bolo, keby sme tak normálne pracovali aj v čase mimo vypuklej krízy,“ uzatvára.

Kto je Lucia Pašková

Na pedagogickej fakulte vyštudovala učiteľstvo nemeckého a anglického jazyka. V roku 2006 založila slovenskú pobočku Curaproxu, okrem obchodu s potrebami dentálnej hygieny sa venovala aj ďalším podnikateľským projektom. Stojí za iniciatívami Kto pomôže Slovensku, Kto pomôže Ukrajine, Ide nám o život či Zapni sa pre Slovensko.

Impact Talks

V podcaste Impact Talks vám predstavujeme osobnosti z biznisu, kultúry a športu, ktoré búrajú zaužívané predstavy o filantropii. Srdciarov, ktorí pomáhajú intuitívne, aj tých, ktorí sa snažia o čo najväčší spoločenský dopad. Lebo filantropia je pestrá a zďaleka nie je iba o rozdávaní peňazí.

Impact Talks vám prináša Nadácia Pontis, ktorá sa dlhodobo venuje rozvíjaniu filantropie, sociálnych inovácií a zodpovedného podnikania.

Podcast vzniká v spolupráci s portálom Aktuality.sk a moderuje ho Milan Junior Zimnýkoval. Ak sa vám páčil, podporte jeho výrobu a vypočujte si ešte viac filantropických príbehov.

Impact Talks môžete podporiť na tomto linku.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.