29. 01. 2024 Filantropia

Ronald Lupták: Úspešný manažér po práci jazdí električkou. Zárobok dáva rodinám v núdzi (podcast)

Príbeh Ronalda Luptáka by mohol byť námetom na film. Vyťažený manažér vstáva o tretej ráno a nastupuje do služby ako vodič električky. Jeho splnený detský sen pomáha snívať o budúcnosti aj rodinám, kde choroba kradne zdravie a redukuje plány. Vypočujte si podcast Impact Talks, v ktorom prinášame inšpiratívne príbehy filantropov a filantropiek a búrame tabu spojené so slovom filantropia.

Ronald Lupták šéfoval marketingu vo veľkých firmách a na svojom konte má množstvo ocenených kampaní. Jeho cesta k pomáhaniu súvisí s električkami. Rodenému Bratislavčanovi učarovali ešte v detstve, už na základnej škole tak mal jasnú predstavu o svojom budúcom povolaní. Napokon vyštudoval ekonómiu, začal kariéru v marketingu a vidina električiek sa vzďaľovala. „Potom prišla štyridsiatka a bol som vyhecovaný kamarátmi, či si nespravím vodičák na električku,“ spomína na zlomový moment.

Nezostal len pri získaní dokladu, už šiesty rok ho môžu cestujúci vidieť v kabíne električky. Všetky zarobené peniaze posiela neziskovej organizácii Dobrý anjel a pomáha tak rodinám, ktoré rakovina alebo iná vážna diagnóza dostala do finančnej núdze.

V podcaste sa dozviete:

  • prečo sa rozhodol darovať peniaze za odjazdené kilometre,
  • ako narástla suma pomoci za šesť rokov v dopravnom podniku,
  • prečo je pre neho dôležitá adresnosť pomoci,
  • kedy býva vo vozňoch „voňavá fáza“,
  • a prečo v noci jazdí po meste prázdnou električkou bez cestujúcich.

Ronald Lupták šoférovaním električky pomáha a rád o tom hovorí. Má za sebou aj besedu v škôlke, samozrejme, v uniforme. „Keď niečím veľmi žijem, mám potrebu o tom rozprávať. Týmto prirodzene žijem a prirodzene o tom rozprávam. Nie je to preto, že pomáham a tým pádom chcem, aby o tom ľudia vedeli. Skôr je to o tom, že mám z toho radosť a dobrý pocit,“ vysvetľuje.

Za motiváciou nebola snaha o zviditeľnenie

Stretol sa aj s názormi, že ako marketéra ho k jazdeniu pre bratislavský dopravný podnik priviedla snaha zviditeľniť sa. „Keď som s tým začal, objavili sa ľudia v marketingovej komunite, ktorí hovorili – no jasné, ty to robíš kvôli tvojej vizibilite a publicite. Úprimne sa priznám, že až ma to zamrzelo, lebo som tak nikdy nerozmýšľal. Pre mňa je dôležité, že si chcem spraviť radosť, chcem spraviť radosť druhým a zároveň viem, že minimálne uľahčím život tým, ktorí sú odkázaní na finančnú pomoc. A tú im viem sprostredkovať,“ hovorí R. Lupták o motivácii pomáhať.

„Pozitívne príklady dávajú väčší zmysel ako kampaň, kde neostane ani jedno oko suché.“

Pri rozmýšľaní, ako a komu bude pomáhať, zavážilo niekoľko vecí. „Páči sa mi, že je to transparentný systém, vidím svoj účet, čiastku a v akej výške bola poskytnutá pomoc konkrétnemu človeku a konkrétnej rodine,“ objasňuje svoje rozhodnutie vybrať si práve organizáciu Dobrý anjel.

Čítanie príbehov rodín, ktorým pomohol, však často prináša silné emócie. Ronald Lupták priznáva, že osudy ľudí s nevyliečiteľnou chorobou, špeciálne detí, ho dokážu silno zasiahnuť. „Sám by som nebol dostatočne silný na to s nimi komunikovať aj pomáhať. Tento spôsob je vhodné riešenie presne pre mňa,“ hovorí.

Citové vydieranie môže ľudí odrádzať

Ako marketingový expert stál pri reklamných kampaniach pre veľké korporácie, banky, automobilky či pivovary. Aj filantropia potrebuje reklamu, Ronald má však prísne nastavené hranice. „Vadí mi citové vydieranie. Príde mi to veľmi lacné a nie každý na to správne reaguje. Môže to dokonca odradiť,“ vysvetľuje.

Preto uprednostňuje pozitívne príklady – príbehy, ako sa dá zlepšiť zlá situácia človeka v núdzi alebo ako dokáže komunita z anonymného priestoru spraviť príjemné miesto pre život. „Pozitívne príklady sú veci, ktoré dávajú väčší zmysel ako to, že by sme ukazovali citovú vydieračku a spravili kampaň, kde neostane ani jedno oko suché,“ uzatvára.

Kto je Ronald Lupták

Na Ekonomickej univerzite v Bratislave vyštudoval odbor financie, bankovníctvo a investície. Začínal ako novinár, pokrýval témy ako telekomunikácie a IT. Z redakcie prešiel do marketingu. V oblasti reklamy pracuje dlhé roky, striedavo na strane firiem a agentúr. Naposledy pôsobil ako CEO v agentúre MADE BY VACULIK. Spolupracoval na množstve ikonických kampaní, ktoré získali viacero ocenení.

Impact Talks

V podcaste Impact Talks vám predstavujeme osobnosti z biznisu, kultúry a športu, ktoré búrajú zaužívané predstavy o filantropii. Srdciarov, ktorí pomáhajú intuitívne, aj tých, ktorí sa snažia o čo najväčší spoločenský dopad. Lebo filantropia je pestrá a zďaleka nie je iba o rozdávaní peňazí.

Impact Talks vám prináša Nadácia Pontis, ktorá sa dlhodobo venuje rozvíjaniu filantropie, sociálnych inovácií a zodpovedného podnikania.

Podcast vzniká v spolupráci s portálom Aktuality.sk a moderuje ho Milan Junior Zimnýkoval. Ak sa vám páčil, podporte jeho výrobu a vypočujte si ešte viac filantropických príbehov.

Impact Talks môžete podporiť na tomto linku.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.