Zapojením sa do Inkubátora organizácia získa:
- Vzdelávací program (každý týždeň workshopy či webináre) zložený z workshopov zameraných na finančnú udržateľnosť, sledovanie dopadu a celkové nastavenie fungovania organizácie – zručnosti, ktoré majú zabezpečiť, aby aktivity organizácie mali čo najväčší dopad.
- Skúsenosť s realizáciou a administráciou stredne veľkého projektu, získanie referencie projektu podporeného EU.
- Pre svoj projekt grant do výšky max. 30 000 eur, ktorý môže organizácii pokryť personálne aj cestovné náklady, vybavenie, služby.
- Možnosť konzultácií s expertmi na témy: medzisektorová spolupráca a advokačné aktivity (presadzovanie záujmov), pričom na každú tému je možná konzultácia v dĺžke max. 3 hodiny.
- Pridanou hodnotou je sieťovanie organizácii medzi sebou a inšpirácie od skúsených organizácií v Impact Lab Akcelerátore.
- Pomoc s identifikáciou potrieb.
- Podporu pri nastavovaní finančného riadenia projektov a administratívnych procesov, ktoré môže organizácia zúročiť pri iných projektoch.
- Získanie know-how pre podávanie a administrovanie žiadostí pri náročnejších projektových výzvach (EU/národné zdroje).
Dôležité informácie:
V Impact Labe pomáhame organizáciám rásť, silnieť a zvyšovať inovačný potenciál.
Podporíme preto projekty s dlhodobou víziou komplexne rozvíjať a šíriť aktivity organizácie, nie námety na jednorazové pobyty (napr. letný tábor), účasť na súťažiach a pod.
Organizácie, ktoré sa uchádzajú o podporu, by mali pôsobiť v jednej z oblastí: vzdelávanie, odstraňovanie nespravodlivosti (demokracia a právny štát) alebo nerovnosti (ľudské práva a inklúzia).
Hľadáme tiež organizácie, ktoré dokážu posunúť oblasť, v ktorej pôsobia, napr. cez inovatívny prístup, rozvoj spoluprác a pod.
Kto sa môže prihlasovať:
občianske združenia,
neziskové organizácie založené za účelom poskytovania verejnoprospešných služieb.
Aké tematické oblasti môžu projekty pokrývať?
Vo vzdelávaní:
- znižovanie vplyvu socio-ekonomických rozdielov prístupu k základoškolskému a stredoškolskému vzdelávaniu,
- zlepšenie wellbeing a duševného zdravia žiakov a žiačok,
- rozvoj kritického myslenia a prevencia šírenia dezinformácií,
- adaptácia na digitálne prostredie (nástroje umelej inteligencie, závislosť od sociálnych sietí, kyberšikana a pod.),
- podpora aktívneho občianstva (podpora európskeho občianstva),
- inovácie v predprimárnom, primárnom, sekundárnom vzdelávaní, ktoré cielia na podporu hodnôt EÚ.
V podpore demokracie a jej inštitúcií:
- presadzovanie systémových zmien, ktoré pomôžu odstrániť korupciu,
- presadzovanie verejnej kontroly a tlak na všetkých aktérov, aby dodržiavali zákony a etické normy,
- integrácia cudzincov, cudziniek a utečencov, utečeniek do spoločnosti,
- vytváranie podmienok na odstraňovanie nerovnosti zraniteľných a vylúčených skupín (predovšetkým marginalizované rómske komunity, LGBTIQ+, utečenci/utečenky, ženy),
- budovanie dôvery a spolupráce v komunitách s cieľom zlepšiť sociálnu súdržnosť,
- politické/demokratické inovácie (za účelom transformácie existujúcej politickej kultúry).
Cieľové skupiny projektov:
Vo vzdelávaní:
- žiaci a žiačky v predprimárnom, primárnom, sekundárnom vzdelávaní,
- učiteľky a učitelia, riaditeľky a riaditelia v predprimárnom, primárnom, sekundárnom vzdelávaní,
- mládež v neformálnom vzdelávaní,
- pracovníci a pracovníčky s mládežou.
V podpore demokracie a jej inštitúcií:
- verejní činitelia a verejné činiteľky,
- tvorcovia a tvorkyne politík,
- zraniteľné a z politickej účasti vylúčené skupiny (okrem bežných obyvateľov a obyvateliek rôzne skupiny ľudí, ktorí sa nachádzajú v špecifickej životnej situácii
alebo majú potreby, na ktoré sa obvykle vo verejných politikách neprihliada), - utečenci a utečenky, cudzinci a cudzinky,
- marginalizované rómske komunity, LGBTIQ+ ľudia, mladí ľudia, ženy.
Hodnotenie projektov:
Hodnotenie a výber podporených organizácií bude prebiehať v 2 kolách.
1.kolo
V prvom kole budú hodnotiace komisie vyberať max. 25 organizácií, ktoré postúpia do Impact Lab Minibootcampu (1-dňový vzdelávací program zameraný na misiu a víziu organizácie, teóriu zmeny), a to podľa týchto kritérií:
Kritériá postupu do Minibootcampu:
- Je projekt prínosný pre cieľovú skupinu?
- Má projekt jasne definované ciele a sú s nimi prepojené aktivity projektu? (tzn. Sú ciele dosiahnuteľné uvedenými aktivitami projektu?)
- Sú ciele jasné a merateľné?
- Zohľadňuje rodovú rovnosť?
- Do akej miery je prístup založený na overených skúsenostiach?
- Rieši projekt problém, ktorý je dôležitý, zanedbávaný a riešiteľný?
- Aký je odhadovaný počet dotknutých príjemcov?
- Aký je predpoklad, že cieľová skupina dokáže prístup prijať/uplatniť?
- Aký je predpoklad záujmu cieľovej skupiny o šírenie/škálovanie prístupu?
- Používajú sa v projekte inovatívne prístupy alebo sú výsledkom projektu inovatívne produkty alebo služby?
- Je projekt a/alebo jeho riešenie unikátne/originálne v slovenských podmienkach?
- Je rozpočet jasný a zreteľný? Sú jednotlivé položky prepojené s plánom aktivít? Je efektívny?
Organizácia môže v 1. kole získať maximálne 100 bodov.
Žiadosť môže byť posunutá do skupinového hodnotenia, t.j. hodnotenia hodnotiacou komisiou, ak dosiahne v individuálnom hodnotení hodnotiteľa/hodnotiteľky minimálne 50 bodov. V skupinovom hodnotení musí následne nastať zhoda medzi minimálne dvomi hodnotiacimi. O postupe do Minibootcampu rozhoduje poradie žiadostí podľa počtu získaných bodov. Žiadatelia, ktorých žiadosti budú úspešné, postupujú do Impact Lab Minibootcampu.
2.kolo
V druhom kole vyberie hodnotiaca komisia z organizácií, ktoré postúpili do Minibootcampu max. 20 organizácií, ktoré sa zúčastnia Impact Lab Inkubátora (3-mesačný vzdelávací program + získanie finančnej podpory), a to podľa týchto kritérií:
Kritériá postupu do Inkubátora:
- Sú členovia a členky tímu kvalifikovaní na zlepšovanie svojho dopadu?
- Je tím nastavený na učenie sa nových vecí?
- Sú v teórii zmeny (logickom modeli) jasne identifikované vstupy, výstupy, výsledky a predpoklady? Nadväzujú na definované ciele?
Organizácia môže získať v 2. kole maximálne 100 bodov.
Žiadosť môže byť schválená iba v prípade, ak dosiahne v hodnotení od každého hodnotiteľa/hodnotiteľky minimálne 50 bodov, zároveň musí nastať zhoda medzi všetkými hodnotiacimi. Následne rozhoduje poradie žiadostí podľa počtu bodov.
Vlastnosti organizácie zohľadnené vo výbere:
považuje sa za malú organizáciu (typicky má do 5 zazmluvnených pracovníkov),
komunitne orientovaná (grass-root),
má nižší stupeň organizačného riadenia (napr. kompetencie v tíme sa prekrývajú, organizácia funguje organicky, alebo má nastavené štandardy spolupráce iba čiastočne),
má nižšiu kapacitu na získavanie financií (napr. granty získava príležitostne, bez fundraisingovej stratégie),
preferujeme organizácie, ktoré vykonávajú aktivity primárne mimo Bratislavy – v regiónoch, pričom organizácie so sídlom v Bratislave nie sú vylúčené,
zameriava svoje aktivity na lokálny alebo národný dosah,
nachádza sa v úvodnej fáze vývoja svojho projektu/produktu – aj novovznikajúci vo fáze nápadu alebo po otestovaní/čiastočnom otestovaní.
Webináre
- Informačný webinár
téma: Otázky a odpovede k výzve, grantovému programu
23. januára 2025 (15:00 – 16:00)
Na webinár je potrebná registrácia vopred, registrovať sa môžete na: https://forms.office.com/e/93SGSV5Ny2 - Vzdelávací webinár I.
téma: Príprava projektovej žiadosti
6. februára 2025 (15:00 – 16:30)
Na webinár je potrebná registrácia vopred, registrovať sa môžete na: https://forms.office.com/e/uGp7RBnVSh - Vzdelávací webinár II.
téma: Finančné riadenie projektu
20. februára 2024 (15:00 – 16:30)
Na webinár je potrebná registrácia vopred, registrovať sa môžete na: https://forms.office.com/e/VcAkuUHe6i
Všetky tri webináre sú pre žiadateľov grantu nepovinné a ich absolvovanie nerozhoduje o podpore žiadateľa. Avšak témy webinárov prispievajú k posilneniu zručností a kapacít organizácie, preto ich žiadateľom odporúčame absolvovať. Webináre budú nahrávané a zverejnené na Youtube kanáli Nadácie Pontis.
Časový harmonogram a dôležité dátumy:
14. 1. 2025
Vyhlásenie výzvy
23. 1. 2025, 6. 2. 2025, 20. 2. 2025
Informačný a vzdelávacie online webináre
najneskôr 7. 3. 2025
Vytvorenie užívateľského konta v systéme www.eziadosti.sk
14. 3. 2025
Uzávierka prijímania žiadostí (do 13:00 vrátane)
Marec – apríl 2025
Hodnotenie projektov
5. 5. 2025
Zverejnenie výsledkov – postupujúci do Minibootcampu
15. 5. 2025
Minibootcamp
17. 6. 2025
Prezentácia teórie zmeny a vízie/misie organizácie
26. 6. 2025
Vyhlásenie postupujúcich do Impact Lab Inkubátora
1. 9. 2025 – 31. 8. 2026
Realizácia projektov a čerpanie finančných prostriedkov
September – november 2025
Realizácia vzdelávacích workshopov: 11. 9., 25. 9., 9. 10., 23. 10. a konzultácií
Január 2026
Uzávierka pre zaslanie priebežnej správy a vyúčtovania
September 2026
Uzávierka pre zaslanie priebežnej správy a vyúčtovania
Máte otázky?
Telefonické konzultácie:
V dňoch pondelok – štvrtok, v čase 10:00 – 12:00 a od 13:00 – 15:00 hod.
Eva Petranović
0917 429 981
Tomáš Janeček
0917 965 277
Mailové konzultácie:
Otázky k výzve zasielajte na impactlab@nadaciapontis.sk
Kto sme
Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.
Zelinárska 2
821 08 Bratislava