10 krokov, ako začať so zodpovedným podnikaním
Chcete, aby váš biznis prinášal prospech nielen vám, ale aj okoliu? Prečítajte si, čo to znamená a kde začať.
Je prirodzené, že všetci podnikatelia sa snažia byť úspešní v tom, čo robia. Chcú sa presadiť na trhu zavádzaním nových technológií, inovujú, vyvíjajú nové moderné výrobky a služby, chcú mať lojálnych zákazníkov, zodpovedných partnerov a vytvárať zisk. V čom sa teda zodpovedné firmy líšia od tých nezodpovedných a ako dosiahnuť, aby bol váš biznis férový?
Na samotnom začiatku si musíme uvedomiť, čo všetko zodpovednosť v podnikaní zahŕňa. V angličtine takýto prístup označujeme termínom Corporate Social Responsibility (CSR), čiže v preklade spoločenská zodpovednosť firiem. Vďaka slovíčku spoločnosť však často dochádza k redukovaniu významu zodpovedného podnikania iba na zodpovednosť voči komunite – firemnú filantropiu a dobrovoľníctvo. Firemná filantropia je síce jeho integrálnou súčasťou, no zodpovedné podnikanie je komplexnejšie a znamená, že firmy rešpektujú potreby všetkých partnerov, s ktorými pri svojom podnikaní prichádzajú do kontaktu. Týmito partnermi je nielen lokálna komunita, ale aj zamestnanci, zákazníci, konkurencia, akcionári, dodávatelia či životné prostredie. Zodpovednosť v podnikaní teda nie je o tom, či sa podelím so svojimi ziskami, ale akým spôsobom tieto zisky ako podnikateľ vytváram.
Konkrétnejší prehľad oblastí, v ktorých sa prejavuje zodpovednosť firiem, nájdete v tabuľke na konci tohto článku.
Ako začať?
V prvom rade je potrebné, aby sme zodpovedné podnikanie vnímali ako cestu, ktorá sa mení v čase a spoločnosť, ktorá sa na ňu vydá, sa postupne učí a vyvíja. Aby ste na túto cestu vykročili správnou nohou, nasledujte týchto desať základných krokov.
- Zhodnoťte, ako zodpovedné podnikanie súvisí so smerovaním vašej firmy.
- Zhodnoťte súčasný stav.
- Zmapujte partnerov firmy, t.j. určite si, kto vaše podnikanie ovplyvňuje a koho ovplyvňujete vy. Môžu to byť zamestnanci, zákazníci, dodávatelia, regulátori či životné prostredie, ale aj iní.
- Veďte so svojimi partnermi otvorený dialóg. Pýtajte sa a počúvajte.
- Zistite, aké majú problémy a očakávania. Následne si určite prioritné oblasti, ktorým sa budete venovať a stanovte si ciele.
- Navrhnite konkrétne kroky a vypracujte plán pre celú spoločnosť, ako tieto ciele dosiahnete.
- Sledujte, ako sa vám darí stanovené ciele napĺňať.
- Komunikujte o tom, čo robíte. Komunikáciu smerujte tak na svojich zamestnancov, ako aj externé prostredie.
- Ak si to situácia vyžaduje, pozmeňte alebo rozšírte svoje ciele aj plán na ich dosiahnutie.
- Napĺňanie nových cieľov opäť sledujte a komunikujte svoje aktivity.
Prečo sa s tým vôbec trápiť?
Zodpovedné firmy sú dlhodobo úspešnejšie. Vďačia za to najmä posilneniu reputácie a imidžu ich značky, ich zamestnanci sú lojálnejší a priťahujú talentovaných uchádzačov o zamestnanie. Okrem toho eliminujú svoje riziká, najmä zlepšením spolupráce s dodávateľmi a ochranou životného prostredia. To firmám zároveň prináša úspory a pomáha vytvárať inovácie.
Základné princípy zodpovedného podnikania
|
|
|
|
|
|
|
Chcete sa naučiť o zodpovednom podnikaní viac? Vyskúšajte náš e-learning.