05. 08. 2016 Zodpovedné podnikanie

Aby všetkým lepšie chutilo!

Olympijské hry v Rio de Janeiro predstavia udržateľné miestne špeciality.

Ilustračná fotografia. ©io747/Flickr.com

Už teraz môžeme tvrdiť, že blížiace sa olympijské hry 2016 v pôvabnom brazílskom Rio de Janeiro sa budú niesť v znamení dobrej a zodpovednej miestnej kuchyne. Návštevníci si budú môcť okrem iného pochutiť na špecialitách podmorského sveta, ktoré do reštaurácií a obchodov majú zabezpečiť certifikovaní dodávatelia morských plodov. Organizačná komisia tohtoročných olympijských hier totiž rozhodla, že podporí iniciatívu predaja „udržateľných“ morských plodín od firiem, ktoré rešpektujú pravidlá lovu a ochrany morských vôd.

Hrdo proti prúdu

Podľa prieskumov v oblasti rozhodovania konzumentov pri nakupovaní rýchloobrátkových spotrebných tovarov sa dnes prvky ako udržateľnosť či zodpovednosť ešte stále nemôžu porovnávať s cenou alebo značkou tovaru. V rybolovnom priemysle sa však dejú pozitívne zmeny a nádej na úspech spravodlivého obchodovania je v tomu sektore väčšia. Ako uviedol výkonný riaditeľ medzinárodnej neziskovej organizácie Marine Stewardship Council(MSC) zameranej na problematiku nelegálneho lovu a ochrany morských zdrojov, práve milovníci rýb a morských plodín majú tendenciu vnímať vážnosť udržateľnosti morských vôd a svetového oceánu, čo ich výrazne motivuje uprednostniť zodpovedné značky. Až 72 % opýtaných sa jednoznačne zhodlo na tom, že pre zachovanie krásy oceánov je nevyhnutné podporovať výlučne morské plody od overených dodávateľov. Respondenti pritom pochádzajú predovšetkým z prímorských krajín, ako napríklad Nórsko, Kanada, Čína, Južná Afrika, Francúzsko, ale aj krajín vnútrozemia ako Rakúsko či Švajčiarsko.

Byť zodpovedný sa oplatí

MSC nie je jediná spoločnosť, ktorá je oprávnená certifikovať zodpovedných lídrov. Forest Stewardship Council dlhoročne pôsobí v rámci iniciatívy ochrany lesov a prináša podobný koncept pre členov papierenského či drevárskeho priemyslu po celom svete. Spoločenská zodpovednosť v podnikaní poskytuje benefity v rôznych aspektoch, pričom dokáže zvýšiť dôveryhodnosť značky o niekoľko percent. Podnikatelia, ktorí sa rozhodli staviť na dlhodobú prosperitu a spravodlivý prístup ku svojim stakeholderom, sa radi pochvália veľkosťou prínosu svojej snahy. Otázku spoločenskej zodpovednosti vnímame ako silne aktuálnu pre množstvo regionálnych či svetových konfliktov, ktoré nás trápia čím ďalej tým viac. Prieskum s názvom Meaningful Brands (tzn. zmysluplné značky) pod záštitou Havas Media Group, realizovaný na 1000 značkách z 34 krajín v roku 2015, potvrdil, že zodpovedné značky majú o 133 % väčšiu výkonnosť na akciovom trhu a o 100 % lepšie marketingové kľúčové ukazovatele výkonnosti, ako napríklad povedomie o značke, celkový dojem spotrebiteľov či prémiové ceny.

Urobme (po)krok dopredu

Kreativite v rámci udržateľných projektov a zodpovedných aktivít sa teda medze nekladú. Na Rio 2016 plánujú zavítať známe spoločnosti, medzi ktorými určite nebude chýbať ani McDonald´s a Subway. Obe sa totiž zaviazali zmeniť svoj jedálny lístok a zamerať sa skôr lokálnych dodávateľov.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.