14. 03. 2017 Nadácia Pontis

Do slovenských kín mieri film Piata loď režisérky Ivety Grófovej

Snímka nakrútená podľa knižnej predlohy od Moniky Kompaníkovej získala Krištáľového medveďa za najlepší film sekcie Generation Kplus.

Film Piata loď bude mať slovenskú premiéru 16. marca.

Dráma inšpirovaná skutočnou udalosťou rozpráva príbeh malej Jarky, ktorá zúfalo túži po láske svojej matky. Tá však odmieta prijať rolu mamy a dcéru večne odsúva a ignoruje. Jarka napokon lásku nachádza za zvláštnych okolností, keď vezme dve batoľatá do opustenej záhradnej chatky. Jej skutok je dojemným a detsky úprimným pokusom napraviť svet dospelých svojou hrou na rodinu, akú by chcela mať.

V hlavných úlohách sa vo filme predstavili Vanessa Szamuhelová, Matúš Bačišin a Katarína Kamencová. Pre všetkých troch predstaviteľov išlo pritom o debutovú rolu. Okrem nich sa v snímke objavila aj herečka Johanna Tesařová. Na scenári spolu­pracoval s Ivetou Grófovou Marek Leščák, o kameru sa postarala Denisa Buranová a hudbu k filmu zložil Matej Hlaváč. Ústrednú pieseň k filmu Kde sa slzy berú zložila Katarzia. Pesnička spolu s rozšírenou filmovou hudbou vyšla na samostatnom nosiči, ktorý je prílohou aktuálnej reedície knižky Moniky Kompaníkovej.

Režisérka Iveta Grófová debutovala už v roku 2012 drámou Až do mesta Aš. „Až do mesta Aš však nebol čisto hraný film a toto je film hraný so všetkým, čo k tomu patrí – v tomto ohľade to teda bol pre mňa opäť svojím spôsobom debut. Bolo to naozaj o tom, že sme sa museli sústrediť a koncentrovane pracovať, aby všetko fungovalo presne podľa scenára, ale zároveň sme chceli dať našim malým hereckým predstaviteľom aj dostatok priestoru a voľnosti, aby pôsobili autenticky a aby to vedeli dobre zahrať. Takže v tomto smere to bolo pre mňa prvýkrát. Bolo to, samozrejme, náročné, ale teším sa, že to vyšlo a som vďačná trom ústredným hercom, že sa na to odhodlali a že to so mnou dotiahli až do konca. Myslím si, že tomu filmu veľmi pomohli. Pustili sa do toho naplno a dali do toho všetko,“ poznamenala režisérka.

Podľa Mateja Hlaváča je Piata loď film dojímavý, poetický, hravý i napínavý. „Každý človek, ktorý si ho pozrie, ho podľa veku odčíta inak. Deti ho možno budú vnímať ako príbeh dobrodružstva, starší, skúsenejší ľudia, ktorí majú rodiny, zas ako príbeh, v ktorom sa odrážajú medzigeneračné vzťahy, pre mamy malých detí a bábätiek to bude veľmi napínavý triler… Každý si tam môže nájsť niečo svoje. Pre mňa osobne je to príbeh o láske, o tom, čo to znamená, keď je jej málo, a o tom, ako si človek hľadá k nej cestu,“ priblížil scenárista.

Tvorcovia snímky navštívili v ostatných dňoch desať miest v rôznych krajoch Slovenska, kde viedli diskusie o filme a témach, ktoré prináša. Séria stretnutí sa ukončí v utorok besedou v Bratislave. „Mali sme takú hlavnú myšlienku, aby sa o filme ešte pred jeho slovenskou distribúciou vedelo. Nemyslíme si, že ideme lámať rekordy a že ten film bude trhákom, no chceli sme dosiahnuť, aby sa o ňom vedelo aj mimo Bratislavy a aby o snímke počuli aj ľudia, ktorí žijú v rôznych komunitách a nekomunikujú na sociálnych sieťach. Preto sme sa spojili s distribútorom, ktorý distribuuje artové filmy a táto spolupráca sa nám vyplatila,” povedala producentka snímky Katarína Krnáčová.

Autori filmu spolu s Nadáciou Pontis zároveň spustili charitatívnu zbierku s mottom ‚Dokonalá rodina sa nedá poskladať tak ľahko, ako papierová lodička‘, ktorej cieľom je podporiť deti v rôznych životných situáciách. „Pre túto charitatívnu kampaň sme sa rozhodli hlavne preto, aby sme dali signál, že sme ten film robili pre ľudí a že nám záleží na tom, aby ho videli a aby téma tohto filmu nejakým spôsobom žila aj naďalej a niečo zmysluplné posunula. Preto sme si vybrali Nadáciu Pontis a plánujeme podporiť tri konkrétne organizácie – Centrum Slniečko, združenie Ulita a Mládež ulice. Všetky sa venujú pomoci deťom v rôznych formách a na ich projekty pôjde euro z každého lístku počas prvého týždňa distribúcie,” uviedla Grófová.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.