03. 09. 2012 Zodpovedné podnikanie

Eko-móda na vzostupe

Čoraz viac odevných spoločností sa snaží vyrábať svoje tovary ekologickejšie.

Odevné spoločnosti priam súperia o to, ktorá z nich vyrobí oblečenie zodpovednejším a udržateľným spôsobom. Firma Adidas napríklad pripravila 50 000 „DryDye“ tričiek, pri farbení ktorých nepoužila ani kvapku vody. Nová technológia je nesmierne cenná. Napriek tomu, že sa svet posúva k viac etickej výrobe, ktorá nezaťažuje životné prostredie, výroba oblečenia je aj naďalej doslova „požieračom“ vody. Len pri jeho farbení sa každé dva roky spotrebuje na svete toľko vody, koľko sa vmestí do Stredozemného mora.  

 Firma Adidas použila namiesto vody stlačený oxid uhličitý. Podľa spoločnosti prinesie prechod na stlačený CO2 úsporu 50% energie a chemických látok. Len pri výrobe týchto 50 000 tričiek sa ušetrilo viac než 1,2 milióna litrov vody. 

Problémovou surovinou z hľadiska spotreby vody je aj bavlna. Podľa odhadov World Wildlife Fund sa na získanie 1 kg bavlny minie až 8 500 litrov. Takéto množstvo je potrebné na vyrobenie jedných džínsov. A kým ich zoderiete, pri pravidelnom praní spotrebujete takmer 4 000 ďalších litrov, teda množstvo, ktoré vystačí jednému obyvateľovi Mozambiku na celý rok. Spoločnosti Levi’s, IKEA, Gap a Adidas sa snažia toto plytvanie obmedziť. Farmárom v Indii, Pakistane, Brazílii, Západnej a Strednej Afrike pomáhajú zaviesť kvapkovú závlahu a metódy zberu dažďovej vody.

Okrem šetrenia vodou stojí pred odevnými spoločnosťami ešte jedna výzva – recyklácia. Povzbudivé sú najmä snahy spoločností Levi’s a Marks & Spencer, ktoré pomocou kreatívnych a prekvapivo zábavných kampaní propagujú udržateľný životný štýl. V Marks & Spencer spustili v apríli 2012 kampaň s názvom „Shwopping Revolution„. V rámci nej zákazníkov presviedčajú, aby pri každom nákupe oblečenia siahli do svojho šatníka a darovali jeden zo svojich kúskov. Šaty sú prostredníctvom neziskovej spoločnosti

Oxfam ďalej predávané, alebo sa z nich vyrobí oblečenie nové. Nápadné sýtoružové nádoby na nechcené  oblečenie s názvom „shwop bins“ nájdete v stovkách predajní Marks & Spencer.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.