19. 12. 2013 Zodpovedné podnikanie

Ethical Consumer radí, od koho (ne)nakupovať

Britský magazín hodnotí všetko od každodennej spotreby až po finančné produkty či hypotéky.

© newint.com

Ak premietneme povedomie o chudobe vo svete, zvieracích veľkochovoch a klimatickej zmene do obsahu nášho nákupného košíka, stane sa svet lepším miestom? Tvorcovia Ethical Consumer, najznámejšieho magazínu venujúceho sa zodpovednej spotrebe v Británii, veria, že áno.

Aká je etická spotreba?

Prvý časopis – sprievodca etickou spotrebou vyšiel už v roku 1989. Ethical Consumer odvtedy rozlišuje štyri typy etického nakupovania:

  • Pozitívne – dávate prednosť konkrétnym zodpovedným produktom, ako sú napríklad energeticky úsporné žiarivky;
  • Negatívne – vyhýbate sa konkrétnym nezodpovedným produktom, ako sú napríklad vajcia z klietkového chovu;
  • Podľa firmy – spájate svoje nákupy s výrobcom a v prípade nesúhlasu s jeho štýlom podnikania, bojkotujete všetky jeho produkty;
  • Podľa firmy aj produktu – pozeráte sa aj na produkt, aj na firmu, ktorá ho vyrobila.

Na rozdiel od iných periodík či web stránok je Ethical Consumer jedinou spoločnosťou, ktorá nehodnotí iba produkty, ale aj spoločnosti, ktoré ich vyrábajú. „Napokon, nie je lepšie kúpiť si kozmetiku od firmy, ktorá žiaden svoj produkt netestuje na zvieratách alebo recyklovaný toaletný papier od spoločnosti, ktorá ani pre ostatné svoje výrobky nepotrebuje drevo z divokých pralesov?“

Čo a ako sa hodnotí

Ethical Consumer si berie pod drobnohľad všetko – od produktov každodennej spotreby až po „veľké nákupy“, ako sú autá, práčky či chladničky. Hodnotí tiež finančné produkty ako hypotéky či bankové účty.

Každé hodnotenie sa opiera o „negatívne“ kritériá v 4 kategóriách, v rámci ktorých sa firme a jej produktu odrátavajú body za nežiaduce správanie – životné prostredie (vplyv na klimatickú zmenu, používanie toxických látok, ničenie ekosystémov a pod.), ľudské práva (pôsobenie v krajinách s autoritárskym režimom, bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci zamestnancov, ekonomické a sociálne podmienky pracujúcich a pod.), práva zvierat (testovanie na zvieratách, podmienky chovu zvierat) a politické kritériá (silná väzba na vládne štruktúry, aktuálne bojkoty voči danej spoločnosti, patrí sem však aj neplatenie daní, či privysoké odmeny pre šéfov).

Piatou kategóriou sú kladné body, ktoré môže firma získať za preukázateľnú politiku udržateľnosti naprieč celým svojím biznisom aj za konkrétny udržateľný produkt.

Informácie čerpá magazín z verejne dostupných zdrojov, štúdií, prieskumov či dennej tlače. Oslovuje aj priamo firmy a pýta sa ich na opatrenia v konkrétnych hodnotených oblastiach.

Nakupujte podľa seba

Kritériá Ethical Consumer sú síce stanovené veľmi prísne, ale webstránka s rebríčkami produktov umožňuje každému užívateľovi prispôsobiť si hodnotenie svojim hodnotám a princípom. Ak napríklad chcete vo svojich nákupoch premietnuť iba vašu lásku k zvieratám, zvolíte vytvorenie rebríčka iba podľa tohto kritéria.

Ak z maximálneho počtu 20 bodov získa spoločnosť viac než 15, možno ju považovať za etickú a odporúčať nákup jej eticky vyrobených produktov. 11 až 15 bodov znamená priemer a nižšie je podpriemerný výkon v oblasti zodpovedného podnikania/produktu.

Pozrite si, aké sú podľa Ethical Consumer „najetickejšie“ práčky, holiace strojčeky a žiletky, digitálne fotoaparáty, či luxusné značky odevov.

 Zdroj: ethicalconsumer.org

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.


Nadácia Pontis
Zelinárska 2
821 08 Bratislava


tel.: (421 2) 5710 8111


×

Už odchádzate?

NESTRAŤTE S NAMI SPOJENIE

Na email vám budeme posielať inšpiratívne
novinky či informácie o aktuálnych výzvach.