02. 07. 2012 Nadácia Pontis

Levičanka školila učiteľov v africkej škole

Učiteľom v Keni prednášala Daniela Skladanová.

Na levickej obchodnej akadémii vyučuje ekonomické predmety. Slovenská škola patrí do tímu, ktorý pomáha pri modernizácii školstva v africkej krajine.

LEVICE. Daniela Skladanová sa zo svojej prvej cesty vo východnej Afrike vrátila pred niekoľkými dňami. Jej úlohou bolo vzdelávanie afrických učiteľov a oboznamovanie s informačnými technológiami. V Keni ju prekvapila disciplinovanosť študentov. Najskôr poslali počítače Projekt sa začal realizovať v decembri minulého roka a nadviazal na projekt digitalizácie dvoch kenských škôl v dedine Rukanga v okrese Voi. Prvým krokom bola dodávka 30 počítačov s technickým vybavením do troch škôl v dedinách Marungu, Mwaghogho a Mwambiti v juhovýchodnej Keni, kdeNadácia Pontis realizuje projekt Slovenskokenská spolupráca pre moderné školy. Vo februári počítače pribudli aj v strednej škole v Kajire, kde bolo potrebné doriešiť pripojenie na elektrickú energiu. Projekt realizuje Nadácia Pontis s finančnou podporou slovenskej oficiálnej rozvojovej spolupráce Slovak Aid. Do projektu okrem Obchodnej akadémie v Leviciach zastúpenej Danielou Skladanovou, vyučujúcou odborných ekonomických predmetov a jej žiakmi sú zapojení a Keňu navštívili aj Roman Baranovič z občianskeho združenia Indícia, ktorý prednášal o potrebe technológii a zmeny prístupu na školách a Juraj Kopani z eTechnology, ktorý vyškolil učiteľov v správnom narábaní s edukačnou technikou. Keňania sa chcú vzdelávať Stredoškolská profesorka z Levíc počas uplynulých týždňov navštívila Keňu prvýkrát. „Vedela som, čo chcem pre kenských stredoškolákov urobiť prostredníctvom ich učiteľov. Viem ako ťažké bolo pred niekoľkými rokmi zmeniť spôsob práce našich učiteľov, ale aj môj vlastný spôsob práce so žiakmi. Dnes viem, že táto zmena priniesla pozitíva hlavne pre žiakov, pre zmysluplné využívanie informačnokomunikačných technológií, pre ich reálny život,“ hovorí D. Skladanová. Prekvapili ju podmienky, v akých prebieha vyučovací proces. Po zavedení bezplatného vzdelávania sa rapídne zvýšil počet detí v školách.

„Vo viacerých triedach sme sa stretli s počtom 40 až 50 žiakov. Ale aj v týchto triedach ma prekvapila disciplína žiakov, záujem vzdelávať sa a veľmi veľká úcta ku učiteľom,“ opisuje dojmy zo života v Afrike. Študenti sú v kontakte s Afrikou Podľa Levičanky si africkí žiaci viac uvedomujú, aké je ťažké uspieť na trhu práce, a preto si veľmi vážia vzdelávanie. Študenti obchodnej akadémie budú pokračovať v projekte mailovej komunikácie so žiakmi parnerskej školy v Moi High School. „So žiakmi tejto školy sme sa vo februári spojili cez video rozhovor.
Predstavili sme školy a výrobky košikárok z dediny Rukanga a produkty cvičnej firmy slovenských študentov, ktoré sme si predtým vymenili,“ vysvetľuje. Slovenskí študenti natočili aj film v spolupráci s vyučujúcou anglického jazyka Zuzanou Mészárosovou, kde nezabudli aj na ukážky z esejí kenských študentov. „Po prázdninách sa budeme pripravovať na návštevu a vzdelávanie kenských učiteľov, ktoré bude pokračovať na našej škole v novembri,“ dodáva Daniela Skladanová.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.