11. 10. 2013 Zodpovedné podnikanie

Marks & Spencer zarobil vďaka udržateľnosti milióny

Spoločnosť Marks & Spencer už v roku 2007 spustila Plán A, ktorý posilňuje jej udržateľnosť a zvyšuje zisk.

Tvárou kampane „Schwopping“ je britská herečka Joanna Lumley ©Marks & Spencer

Britská odevná spoločnosť Marks & Spencer získala v roku 2012 vďaka svojej stratégii udržateľného podnikania 135 miliónov libier, o 29% viac ako predchádzajúci rok.

Program udržateľnosti nazvaný Plán A, ktorý bol ziskový už po 18 mesiacoch, zahŕňa tieto princípy: zdravšie potraviny pre zákazníkov, dôraz na environmentálne a sociálne aspekty pri spolupráci s dodávateľmi, menej odpadu, viac recyklácie, podpora dobrovoľníctva zamestnancov ako aj vybraných komunitných iniciatív.

Prečo Plán A? Podľa firmy totiž neexistuje žiadny plán B. Výkonný riaditeľ spoločnosti Marc Bolland chce mať istotu, že spoločnosť dokáže fungovať aj vo svete s obmedzenými zdrojmi: „Rastúca globálna spotreba bude vytvárať stále väčší tlak na limitované zdroje, extrémne počasie sa stáva realitou a sociálne problémy, ako je nezamestnanosť mladých, sú čoraz akútnejšie.

Bez emisií aj bez odpadu

Spoločnosť už dosiahla dva hlavné prevádzkové ciele. Obchody, kancelárie, sklady a logistické zariadenia vo Veľkej Británii a Írsku vykazujú nulové emisie CO2. V roku 2012 firma celkovo vyprodukovala 569-tisíc ton CO2, v rovnakej miere však investovala do uhlíkových offsetov, čiže projektov, ktoré kompenzujú produkciu skleníkových plynov na jednom mieste tým, že na inom mieste tieto emisie znižujú. Okrem toho, firma vďaka recyklácii netvorí žiadny odpad, ktorý by bolo potrebné vyviesť na skládky.

Marks & Spencer motivuje k recyklácii aj svojich zákazníkov. V roku 2012 spustila spoločnosť kampaň Shwopping, prostredníctvom ktorej vyzýva k darovaniu starého oblečenia, aj od iného výrobcu. Zákazníci ho prinesú do predajne, kde ako poďakovanie získajú zľavové poukážky na nákup v M&S. Vyzbierané oblečenie firma odovzdáva organizácii Oxfam, ktorá ho ďalej predáva, ponúka na opätovné použitie alebo recykluje. Zákazníci Marks & Spencer týmto spôsobom darovali už 3,8 miliónov kusov oblečenia, čím Oxfam získal 2,3 miliónov libier. 

 

Ide sa ďalej

Plán A bol spustený v roku 2007. V priebehu prvých piatich rokov sa M&S podarilo naplniť 139 zo 180 záväzkov a celkovo plán firme vyniesol až 185 miliónov libier, ktoré môžu byť opätovne investované do podniku.

Plány na rok 2015 zahŕňajú zvýšenie podielu produktov vyrobených na báze udržateľnosti na 50 %, podporu predaja Fair Trade výrobkov a získavanie 25 % bavlny z udržateľných zdrojov.

V súčasnosti sa už 45 % produktov v portfóliu reťazca hrdí garanciou udržateľnosti – sú Fair Trade, organické, bez uhlíkovej stopy alebo vyrobené z recyklovaného materiálu.

Zdroje: planareport.marksandspencer.combusinessgreen.com  

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.


Nadácia Pontis
Zelinárska 2
821 08 Bratislava


tel.: (421 2) 5710 8111


×

Už odchádzate?

NESTRAŤTE S NAMI SPOJENIE

Na email vám budeme posielať inšpiratívne
novinky či informácie o aktuálnych výzvach.