07. 07. 2015 Zodpovedné podnikanie

PET fľaše vyrobené z rastlín

Nové fľaše od gigantu Coca Cola vyzerajú priam na zjedenie. Celé sú totiž vyrobené výhradne z rastlinných materiálov.

© SimonQ錫濛譙 /Flickr.com

Spoločnosť Coca Cola predstavila na svetovej výstave Expo Milano 2015 historicky prvú plastovú fľašu na 100% rastlinnej báze (tzv. Plantbottle). Plantbottle vyzerá, funguje i je recyklovateľná rovnako ako tradičná PET fľaša, zanecháva však menšiu uhlíkovú stopu na našej planéte a je šetrná k vzácnym zdrojom.

Správne veci správnou cestou

„Spoločnosť Coca Cola je odhodlaná zmeniť fungovanie priemyslu so spotrebným tovarom smerom od jeho závislosti na neobnoviteľných fosílnych palivách k využívaniu obnoviteľných alternatív na rastlinnom základe,“ deklaruje firma prostredníctvom portálu CNN Money. Tradičné plastové obaly sú totiž vyrobené primárne z ropy a iných neobnoviteľných zdrojov. „Nebude to jednoduchá úloha, ale poukazuje na náš záväzok robiť správne veci správnou cestou,“ dodáva.

Coca Cola sa usiluje o radikálnu zmenu v obalovom priemysle už od roku 2009. Plantbottle koncept môže byť využitý pre širokú škálu obalov od džúsov, minerálok, čaju až po kečup. Podľa portálu Sustainable Brands spoločnosť doteraz distribuovala až 35 miliárd fliaš do 40 krajín sveta, pričom zatiaľ využívala pôvodné Plantbottle obaly, ktorých materiál obsahuje približne 30 % rastlinných zložiek. Firma odhaduje, že od roku 2009 pomohla ochrániť našu planétu od znečistenia ekvivalentného ročným emisiám oxidu uhličitého vo výške až vyše 315 000 metrických ton.

Napriek týmto priaznivým výsledkom sa Coca Cola fľaše z rastlinných materiálov podieľajú na distribúcií šumivých nápojov tejto značky iba v objeme 30 % v rámci Severnej Ameriky, pričom celosvetovo tvoria rastlinné fľaše len 7 % z  celkového počtu PET obalov. Spoločnosť však deklaruje, že jej cieľom je do roku 2020 nahradiť všetky Coca Cola obaly na ropnom základe práve spomínaným konceptom Plantbottle.

V čom je háčik?

Ultimátnym cieľom spoločnosti Coca Cola je „zo zodpovedných zdrojov vyrobiť 100 % obnoviteľnú fľašu, ktorá je plne recyklovateľná.“ K výrobe fliaš firma využíva cukrovú trstinu z Brazílie a tiež odpadové produkty z cukrovej trstiny z Indie. Ako však informuje portál Mashable, inovatívny koncept Plantbottle má jednu obrovskú dieru a ňou je fakt, že rastlinné PET fľaše sa recyklujú rovnako ako tie tradičné, čo znamená, že nie sú prírodne rozložiteľné. Spoločnosť tak vyriešila problém s obmedzenými vzácnymi zdrojmi, háčikom však zostáva netriedený plastový odpad, ktorý zaťažuje našu planétu. Výzvou pre ďalšie generácie je tak vyrobiť rastlinné fľaše, ktoré by bolo možné i skompostovať.

Bioplasty spojili svetových lídrov

Nakoľko priemysel neustále expanduje, svetoví lídri na trhu musia čeliť viacerým kritických otázkam týkajúcich sa konkurencie pri využívaní vstupných zdrojov pre výrobu potravín ako sú voda, energia či pôda. Práve preto sa v novembri 2013 Coca Cola spojila s organizáciami vplyvných mien, ako sú  Danone, Ford, Nestlé, Heinz, Nike, P & G, Unilever a World Wildlife Fund (WWF), aby sformovala koalíciu Bioplastic Feedstock Aliance (BFA). Toto zoskupenie podporuje zodpovedný vývoj plastov na rastlinnej báze a tiež rozvoj priemyslu bioplastov, ktorý je významný pre zabezpečenie udržateľného toku materiálov potrebných pre budúce generácie. BFA sa napríklad zaoberá výberom poľnohospodárskych plodín vhodných pre výrobu rastlinných plastov a implementáciu bioplastov do dodávateľských reťazcov, informuje portál Sustainable Brands.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.


Nadácia Pontis
Zelinárska 2
821 08 Bratislava


tel.: (421 2) 5710 8111


This error message is only visible to WordPress admins
There has been a problem with your Instagram Feed.
×

Už odchádzate?

NESTRAŤTE S NAMI SPOJENIE

Na email vám budeme posielať inšpiratívne
novinky či informácie o aktuálnych výzvach.