12. 05. 2020 Nadácia Pontis

Slováci ukázali svoju štedrosť. V mimoriadnej situácii za deň darovali viac ako 25-tisíc eur

Darcovský maratón #GivingTuesdayNow, ktorý Slováci zabehli z obývačky, prekonal všetky očakávania. Za jediný deň sa na podporu občianskych organizácií bojujúcich s koronakrízou podarilo, podľa našich údajov, vyzbierať celkovo 25 425 eur.

Slováci mali 5. mája možnosť vyjadriť solidaritu prostredníctvom globálnej iniciatívy #GivingTuesdayNow, ktorá vznikla ako reakcia na situáciu spôsobenú vírusom COVID-19. Jej cieľom bolo poukázať na dobročinné projekty, ktoré koronakríza ohrozuje. „Za 24 hodín sa prostredníctvom darcovského maratónu podarilo vyzbierať viac než 25 000 eur. Toto číslo nás milo prekvapilo, keďže Slováci už v boji proti koronavírusu ukázali veľkú mieru štedrosti prostredníctvom rôznych iných iniciatív,“ uvádza Martina Kolesárová, výkonná riaditeľka Nadácie Pontis.

Organizácia, ktorá počas darcovského maratónu vyzbierala najviac darov cez Darujme.sk alebo DobraKrajina.sk, získala navyše bonus vo výške 500 eur. „Poradie „pretekajúcich“ projektov bolo tesné počas celého dňa. Organizácie mobilizovali svojich darcov do poslednej chvíle. Bonus sa nakoniec podarilo získať občianskemu združeniu NepočujúceDieťa.sk, ktoré vyzbieralo celkovo 3 040 eur,“ povedala M. Kolesárová. Na druhom mieste v počte vyzbieraných darov skončilo združenie Cesta von s projektom Omama, na treťom mieste sa umiestnila organizácia ČERVENÝ NOS Clowndoctors, ktorá sa snaží rozbehnúť online klaunské návštevy pre deti hospitalizované v nemocniciach.

Slováci sa neštítili darovať aj svoj priestor na sociálnych sieťach

Počas špeciálneho darovacieho utorka #GivingTuesdayNow rezonovala aj #vyzva55. S odkazom na dátum 5. 5. mohli Slováci podporiť neziskové iniciatívy aj inak ako finančne. Počet zdieľaných príspevkov, v ktorých ľudia mohli upozorniť na dobročinné projekty, prevýšil na Instagrame číslo 600. Najviac označení hashtagom #vyzva55, s počtom 152, mal Inštitút pre podporu a rozvoj mládeže V.I.A.C. z Trstenej, ktorý si vďaka tomu vyslúžil bonus vo výške 500 eur. Na čestnom druhom mieste skončila organizácia Deťom s rakovinou s počtom príspevkov 134.

Slováci sa nehanbili a prostredníctvom sociálnych sietí ukázali svoju kreativitu. „Podstatou výzvy bolo vymyslieť si aktivitu, ktorá odkazuje na číslo 55 alebo 5,5. Ľudia vystúpili zo svojej komfortnej zóny a spravili prekvapivé veci, aby tak upozornili na dobré projekty,“ hovorí M. Kolesárová a dodáva: „Nacvičili si napríklad 55 taktov koncertu, namiešali vlastný krém na tvár z 5,5 gramu ingrediencií, poskladali 55 ochranných štítov pre zdravotníkov, napílili 55 polien, alebo sa naučili 55 posunkov z posunkového jazyka.“

Do výzvy sa zapojili aj mnohé známe osobnosti. Moderátor Michal Sabo trénoval 55 minút a 55 minút zbieral odpadky, aby upozornil na činnosť Modrého anjela, ktorý bezplatne poskytuje podporu obetiam tragických udalostí a ich príbuzným. Herečka Zuzana Vačková sa rozhodla prijať výzvu a preskočiť 55-krát cez švihadlo, aby tak pomohla občianskemu združeniu Nezábudka, ktoré pomáha rodinám so zdravotne znevýhodnenými deťmi a mladistvými. Módna návrhárka Rivica ušila 55 rúšok, pričom celú sumu z ich predaja venovala organizácií ČERVENÝ NOS Clowndoctors.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.