18. 01. 2018 Zodpovedné podnikanie

Slovenské inovatívne eko-riešenia búrajú stereotypy

Aj u nás doma vznikajú produkty a služby s pridanou hodnotou pre zákazníka aj životné prostredie.

Zdroj: craftingplastics.com

Okuliare z bioplastu od crafting plastics! studio

Unikátny slovenský projekt predstavil kolekciu okuliarov z bioplastu cp! eyewear, ktorý vznikal v spolupráci s vedcami zo Slovenskej Technickej Univerzity niekoľko rokov. Okuliare sú schopné rozložiť sa v komposte a sú farbené prírodnými pigmentami. Na ich výrobu je použitá 3D technológia tlačenia, čím sa radikálne redukuje množstvo odpadového materiálu. Projekt vyhral slovenskú Národnú cenu za dizajn 2017 v kategórii Dizajn s pridanou hodnotou a kolekcia okuliarov je momentálne predstavovaná na výstavách doma aj vo svete.

crafting plastics! studio zároveň ponúka možnosť spolupráce na výskume a využití materiálu pre ďalšie zaujímavé nápady v rámci filozofie využitia biodegradovateľných materiálov v produktoch na každodenné použitie.

Taschkēn spája ekológiu s eleganciou a štýlom

Poctivé materiály, originálny dizajn, eko filozofia a tak trochu rebelanstva – to všetko sa spája v štýlovej značke Taschkēn. Stoja za ňou dvaja Slováci, ktorým životné prostredie nie je ľahostajné a vytvorením vlastnej značky chcú zároveň rozprávať príbeh. Príbeh o tom, aké ľahké je nahradiť jednorazové plastové vrecká a igelitky niečím trvácnym a ekologickým, a zároveň aj vďaka kreatívnemu dizajnu prezentovať odkaz pre spoločnosť. Kolekcia sa inšpiruje súčasnými globálnymi problémami, ako je napríklad nedostatok jedla alebo plytvanie vodou a potravinami. Materiály na tašky pochádzajú z Talianska a šijú sa v Českej republike.

Že je firma poctivá dokazuje aj jej odvážny krok – ako prvá značka na Slovensku zverejňuje pri každom produkte detailný rozpis nákladov pri výrobnom procese. Môžete si tak pozrieť, koľko presne stál materiál, strihanie, šitie, potlač aj nite. Šetriť životné prostredie a ešte pritom aj dobre vyzerať – tak vyzerá deň s Taschkēn,” uvádza na ich stránke jeden zo zakladateľov Robert Lively.

Netradičný vianočný Stromcheck

Živý alebo umelý? Drevený! Týmto heslom sa riadi mladý slovenský pár, ktorý prišiel na trh s netradičným vianočným riešením. Nevedeli sa totiž rozhodnúť, či si na Vianoce zaobstarať neprirodzene vyzerajúci umelý stromček, ktorý bude potom rok zavadzať v skrini, alebo jednorazový živý, ktorého osud bude spečatený na smetisku pár týždňov po Vianociach.

A tak si vyrobili vlastný – dlhotrvácny, skladný, ľahko zložiteľný, a dokonca voňavý. Volá sa Stromcheck a je vyrobený z prírodných, ručne opracovaných smrekových dosiek. S týmto inovatívnym nápadom sa minulý rok podelili so svetom, a tak si tento štýlový, moderný, ale hlavne ekologický stromček našiel cestu aj do ďalších obývačiek.

Créeme dokazuje, že aj spodná bielizeň môže byť bio

Slovenské dizajnérky vytvorili kolekciu dámskej spodnej bielizne a pánskych tričiek s názvom Créeme, ktorá rieši otázku udržateľnosti módy. Ich produkty sú výhradne z certifikovanej organickej bavlny v jej prirodzenej béžovej farbe. Bavlna má ideálne vlastnosti pre spodnú bielizeň, je priedušná a keďže nie je farbená, nehrozí riziko výskytu karcinogénnych látok v synteticky zafarbenej látke. Certifikovaná bavlna je založená na ekologickom pestovaní bez použitia toxických pesticídov a hnojív.

Bielizeň je inšpirovaná biznis dress kódom, podľa dizajnérok totiž pod bielu košeľu nepatrí iná farebnosť než béžová.

Hungry Slovak – aplikácia pre ľudí, čo nechcú plytvať jedlom

Nová slovenská mobilná aplikácia Hungry Slovak má za cieľ prerozdeľovať zvyšky potravín, ktoré by inak skončili v koši. Spája konzumentov priamo s prevádzkami, ktoré majú nadbytok vyprodukovaného jedla. Logika za tým je jednoduchá – každodennú spotrebu v reštauráciách ovplyvňujú rôznorodé vplyvy, ako napríklad nepriaznivé počasie. Nepredané jedlo, ktoré je inak nezávadné, sa zväčša musí vyhodiť, pretože do ďalšieho dňa nevydrží.

Reštaurácie majú možnosť prostredníctvom aplikácie informovať konzumentov o jedle, ktoré sa im v ten deň nepodarilo predať. Zákazník si toto jedlo môže v určitom časovom horizonte vyzdvihnúť priamo na prevádzke. Cena za porciu je max. 50 % z predajnej sumy, avšak maximálna cena jedla môže byť 5 EUR bez ohľadu na predajnú sumu. Prevádzky takto dokážu získať späť náklady na suroviny a obmedzia plytvanie potravín.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.