03. 02. 2015 Zodpovedné podnikanie

Sme zodpovednými spotrebiteľmi?

IKEA priniesla prieskum z 500 slovenských domácností.

Spoločnosť IKEA si nechala na Slovensku i v Čechách vypracovať samostatné prieskumy, ktoré priniesli zaujímavé informácie o našom každodennom spotrebnom správaní a prístupe k úspornému životnému štýlu. Prieskumy realizovala výskumná agentúra Simply5 v auguste 2014 a januári 2015.

Postoje k znižovaniu spotreby                  

Slováci tvrdia, že v porovnaní s minulosťou sa  snažia byť ohľaduplnejší k životnému prostrediu.  Až 80 % domácností sa viac ako pred piatimi rokmi zaujíma o znižovanie spotreby energie, vody, či množstva vyprodukovaného odpadu. Kým štvrtina z nás (24 %) tak robí najmä z ekonomických dôvodov, až 74 % opýtaných chce byť ohľaduplnejších k životnému prostrediu. V Čechách je trend podobný, ekologická motivácia je však o niečo zriedkavejšia (65 %). „Stále viac a viac Slovákov chce žiť doma úspornejšie a šetriť životné prostredie, čo je momentálne najrozšírenejším trendom v oblasti bývania. Chcú sa správať zodpovednejšie, a zároveň v tom vidia možnosť ako znížiť svoje výdavky. Mnohí však nevedia, aké riešenia zvoliť, alebo sa im zdá, že sú to len maličkosti a bezvýznamné veci. V skutočnosti majú ale naozaj veľký vplyv. Domácnosti môžu bez znižovania svojho komfortu rýchlo a jednoducho ušetriť stovky eur ročne,” hovorí Vladimír Víšek, manažér udržateľného rozvoja IKEA.

„Staré, ale jaré“ pri spotrebičoch neplatí

Napriek tomu, že výmenou klasických žiaroviek za úsporné možno ušetriť až stovky eur ročne, 29 % Slovákov stále používa aj bežné žiarovky, 7 % dokonca iba tento typ žiaroviek. V susedných Čechách sú čísla o niečo horšie – 39 % domácností používa oba typy a výlučne neúsporné žiarovky nájdete v každej desiatej domácnosti.

Šancu zodpovedne sa rozhodnúť majú i tí, ktorí plánujú výmenu sporáka. Každá desiata domácnosť varí na energeticky náročnom elektrickom sporáku (v Čechách až 12 %), 75 % používa plynový sporák. Tým, ktorí chcú variť ekologickejšie, IKEA odporúča zvoliť indukčnú varnú dosku (má ju len 4 % Slovákov a 8 % Čechov), ktorá je ďaleko najefektívnejšia, i keď cenovo náročnejšia. Spotrebuje o 40 % menej energie ako lacnejšia sklokeramická doska (u nás 12 % domácností, v ČR 25 %), ktorá navyše predlžuje čas varenia až o 60 % v porovnaní s indukčnou.

Najkritickejšia je spotreba vody

Slováci majú na umývaní riadu a spotrebe vody čo zlepšovať. Až 90 % z nás občas umýva pod tečúcou vodou, dvaja z piatich ľudí dokonca stále. V Čechách sú čísla priaznivejšie – výlučne pod tečúcou vodou umýva riad 31 % opýtaných, občas asi 8 z 10 ľudí. Na druhej strane, až 44 % Slovákov zachytáva aspoň občas studenú vodu, kým začne tiecť teplá, a ďalej ju využíva, napr. na zalievanie rastlín.

Triedenie odpadu vyžaduje dôslednosť

Najčastejším spôsobom šetrného správania Slovákov i Čechov je triedenie odpadu (viac ako 90 % ľudí). „Je však zaujímavé, že 59 % domácností používa na triedenie svoj vlastný systém, čo v prenesenom význame zväčša znamená niekoľko plastových alebo papierových tašiek. Iba 9 % domácností používa dômyselné riešenia v podobe moderných systémov a košov,“ tvrdí Víšek.

Plytváme aj jedlom

Najmä mladší ľudia (20-40 rokov) a rodiny s deťmi majú sklon vyhadzovať nevyužité potraviny. Kým raz mesačne niečo vyhodí viac ako 60 % z nás, vyše štvrtina slovenských (29 %) a pätina českých (20 %) domácností vyhadzuje jedlo na týždennej báze. Najzodpovednejšie k plytvaniu jedlom pristupujú seniori. „Nastupujúcim pozitívnym trendom je však podľa prieskumu to, že až 87 % Slovákov dáva pozor na správne skladovanie jedla vo svojej chladničke”, dodáva Víšek.

Autorkou je Ivana Vlachová, stážistka v tíme zodpovedného podnikania v Nadácii Pontis

 

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.


Nadácia Pontis
Zelinárska 2
821 08 Bratislava


tel.: (421 2) 5710 8111


This error message is only visible to WordPress admins
There has been a problem with your Instagram Feed.
×

Už odchádzate?

NESTRAŤTE S NAMI SPOJENIE

Na email vám budeme posielať inšpiratívne
novinky či informácie o aktuálnych výzvach.