09. 05. 2016 Zodpovedné podnikanie

Stephen Mooney: Inovujte udržateľne a zodpovedne. Vyplatí sa vám to

Stephen bude na CEE CSR Summite 2016 hovoriť o význame udržateľných inovácií z hľadiska dlhodobých investícií a ziskovosti podniku.

Stephen Mooney:

Budúcnosť praje udržateľným inováciám. Do ktorých sa však oplatí dlhodobo investovať? Užitočnú platformu pre identifikáciu inovácií, ktoré sú šité na mieru danej firme, ponúka práve spoločnosť Synoptica. Jej generálny riaditeľ Stephen Mooney vás na CEE CSR Summit-e 2016 presvedčí, že sociálne inovácie a vysoká finančná návratnosť sú len dve strany tej istej mince. My sme Stephena vyspovedali v krátkom rozhovore.

Príďte si Stephena Mooneyho vypočuť naživo. Nezabudnite sa registrovať na CEE CSR Summit 2016.

Koľko inovácií, do ktorých spoločnosti investujú, má podľa vašich skúseností okrem finančných prínosov aj sociálnu alebo environmentálnu hodnotu?

Na túto otázku sa ťažko hľadá odpoveď, pretože moja spoločnosť sa vždy snaží hľadať inovácie, ktoré sú návratné z hľadiska spoločensky zodpovedného podnikania (SZP), ale aj z hľadiska finančnej návratnosti. Hľadáme predovšetkým energeticky účinné inovácie, z ktorých by v konečnom dôsledku finančne profitovali naši zákazníci. Trh je na tieto riešenia už natoľko vyzretý, že pokiaľ v nejakej myšlienke nevidíte potenciálnu možnosť rýchlej finančnej návratnosti, ani nemá zmysel sa ňou zaoberať. Návratnosť, podobne ako sociálne inovácie, sa niekedy ťažšie meria, no takmer vždy po čase vyústi do nárastu produktivity.

Nemyslím si, že by spoločnosti pri všetkých inováciách mysleli na SZP, ale veľké množstvo inovácií tento element v sebe zahŕňa automaticky. Napríklad pri internete vecí (angl. skratka IoT), ktorého hodnota sa momentálne odhaduje na niekoľko miliárd, vidíme aj sociálny aj environmentálny prínos v tom, že znižuje spotrebu energie, hluk atď.

Mali by sa spoločnosti zameriavať výhradne na trvalo udržateľné inovácie?

Dnes je pri inováciách, ktoré nezahŕňajú zložku udržateľnosti, riziko priveľké na to, aby sme ho ignorovali. Vezmite si napríklad mikročiastočky (tie malé plastové guľôčky v sprchových géloch a zubných pastách), ktoré v USA nedávno zakázali (http://edition.cnn.com/2015/12/30/health/obama-bans-microbeads/). Pri koncepte tejto „inovácie“ v oblasti spotrebných produktov sa na udržateľnosť očividne vôbec nehľadelo. Hoci sa výdaje spojené so zákazom budú dať len ťažko vyčísliť, budú obrovské. Toto je typická inovácia, ktorá sa nespája so SZP a doplatí na ňu každý v dodávateľskom reťazci.

V strednej Európe pretrváva diskusia o tom, koľko (ak vôbec) by spoločnosti mali investovať do zodpovedného podnikania. Sú investície do spravodlivých a etických programov len akýmsi „pozlátkom“, ktoré oberá spoločnosti o peniaze? Alebo sú spoločnosti vďaka zodpovedným obchodným postupom zdravšie a konkurencieschopnejšie?

Globalizácia dát znamená, že kontrole sa vyhne menej neudržateľných postupov. Obchodníci investujú veľa peňazí do riadenia dodávateľského reťazca, aby riziko čo najviac eliminovali. Stredná Európa s krajinami s rozvíjajúcim sa hospodárstvom mala v tomto pravdepodobne tak trochu voľnú ruku, no nedá sa očakávať, že s normami EÚ a globalizáciou to tak aj zostane. Investori používajú podobné taktiky povinnej starostlivosti, pretože staviť dlhodobé výnosy na neudržateľné firmy je jednoducho zlá investícia.

Investície a komodity s rýchlou návratnosťou môžu prinášať veľký zisk bez ohľadu na trvalú udržateľnosť, no šlo by len o krátkodobú investíciu.

Mohli by ste uviesť zopár investícií do udržateľných inovácií, ktoré spoločnostiam, ktoré ich urobili, priniesli značnú obchodnú hodnotu?

Je ich priveľa na to, aby som ich dokázal vymenovať. Keďže sa v tomto sektore pohybujem už dlho, často spomínam Interface, spoločnosť, ktorá si už v roku 1994 uvedomila strategickú hodnotu trvalej udržateľnosti. Neustále pracuje na vývoji inovácií na likvidáciu odpadu, šetrenie uhlíka, zlepšenie života svojich zamestnancov, a tiež na takých, ktoré by jej umožnili ďalej rásť a zlepšovať sa. Ako prvá inovovala spôsob, akým sa predávajú koberce, keď začala vymieňať namiesto celého koberca len poškodené miesta.

Čo sa investícií týka, niet lepšieho príkladu, než je Generation Capital, investičná spoločnosť, ktorú založili David Blood a Al Gore. Podľa eVestment mala firma na svojom jedenásťmiliardovom účte počas celosvetovej finančnej krízy dvanásťpercentnú ročnú mieru návratnosti, teda 559 bázických bodov nad svetovým indexom MSCI.

O Stephenovi

Stephen Mooney je generálny riaditeľ spoločnosti Synoptica, ktorá vedúcim spoločnostiam pomáha urýchliť prijímanie celosvetových inovácií, ktoré zväčša prichádzajú od malých a stredných podnikov. Stephen je tiež podnikateľ a vedúci pracovník, ktorý v minulosti úspešne priviedol novozaložené podniky k investíciám. Pomáhal s akvizíciou nových partnerov na už existujúcich trhoch, ale aj na zelenej lúke v Severnej Amerike a v Európe. Pracuje tiež v organizácii UKTI v rámci jej Celosvetového podnikateľského programu ako sprostredkovateľ nových obchodov a usiluje sa priniesť do Veľkej Británie výhodné priame zahraničné investície.

Autorky: Slavomíra Urbanová; Tatiana Čaplová

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.