06. 05. 2014 Zodpovedné podnikanie

Týždeň zodpovedného podnikania: Môže sa aj vďaka našim rozhodnutiam meniť svet k lepšiemu?

Akú moc máme my, spotrebitelia, v našich peňaženkách?

Ako jedným či dvomi slovami opísať správanie, ktoré uspokojuje naše potreby a zároveň necháva priestor na to, aby si ich mohli naplniť aj ďalšie generácie? Znejú vám pojmy udržateľnosť či zodpovednosť príliš nejasne? Poďte si ich s nami rozmeniť na drobné! Počas Týždňa zodpovedného podnikania od 19. do 23. mája na troch rôznych miestach v Bratislave. Čakajú vás zaujímavé diskusie spojené s fimami.

Žiť lepšie, zdravšie, citlivejšie

O zodpovednej spotrebe, produktoch, ktoré dávajú viac a o podnikaní, ktoré má zmysel. Tohtoročný Týždeň zodpovedného podnikania je najmä o druhej strane mince. Akú moc máme my, spotrebitelia a zákazníci, v našich peňaženkách? Môže sa aj vďaka našim malým každodenným rozhodnutiam zmeniť svet k lepšiemu?

Štartujeme v pondelok 19. mája v kníhkupectve Martinus na Obchodnej ulici workshopom Chcete byt úspešný? Podnikajte zodpovedne, ktorý povedie Michal Kišša z Nadácie Pontis.

V utorok sa presunieme do Kontaktu na Ventúrsku ulicu a budeme sa rozprávať o požičiavaní namiesto nakupovania v diskusii Zdieľam, teda som. Podelili by ste sa s cudzím človekom o svoju kosačku na trávu, miesto v aute cestou do práce, alebo by ste mu na noc ponúkli svoj gauč? Že vraj o tom je budúcnosť.

„Požičiavanie vecí vedie k úspore peňazí, dodatočnému zárobku, znižovaniu odpadov a v neposlednom rade je to výborný spôsob, ako spoznať aktívnych, a teda často veľmi zaujímavých ľudí,“ hovorí Marián Repáň, zakladateľ portálu Odkomunity.sk, ktorý sa zúčastní diskusie.

Lepší biznis – lepší zákazníci

Téma zodpovednej spotreby sa už v krajinách západnej Európy stáva dôležitou. Záujem o udržateľné výrobky a služby už nie je v pozornosti aktivistov, neziskoviek, či médií, ale samotných zákazníkov.

O tom, či slovenským, poľským alebo českým zákazníkom záleží iba na cene, alebo sa máme čo v spotrebiteľskej uvedomelosti učiť od Britov, budeme debatovať v stredu 21. mája v Kontakte. Príde aj Vladimír Víšek z IKEA či Sue Adkins z britskej organizácie Business in the Community.

Stredajší večer bude dlhý. Dozviete sa aj konkrétne rady, ako žiť tak, aby naše správanie čo najmenej škodilo životnému prostrediu, ľuďom či zvieratám. Inšpirovať môže aj aj film No Impact Man o tom, ako sa jedna newyorská rodina rozhodla na rok zbaviť auta, elektriny či potravín z dovozu.

„Pokiaľ nezmeníme nastavenie našej ekonomiky na stále rastúcu spotrebu, našu planétu za chvíľu doslova prežerieme. Každá kríza je veľkým darom a šancou poučiť sa z nej a hľadať nové riešenia. Na Slovensku napríklad ešte stále nevyužívame potenciál zamestnanosti a ziskov zo zhodnocovania odpadov – zatiaľ čo susedné Rakúsko využíva až 60% odpadov, Slovensko necelých 10%,“ hovorí Petra Ježeková, eko-poradkyňa z CEEV Živica, ktorá v stredu vystúpi v debate „Malými krokmi k veľkej zmene“. 

Záver týždňa nebude na zahodenie

Firmy, ktoré rozširujú svoju zodpovednosť aj na zákazníkov a snažia sa podporiť ich v zodpovedných spotrebiteľských rozhodnutiach, či v ekologickom správaní, nájdeme aj na Slovensku. Vo štvrtok 22. mája popoludní ukážu svoje inšpiratívne produkty, kampane a nápady na Trhovisku zodpovedných firiem v bratislavskej Starej Tržnici.

O zbytočnom vyhadzovaní jedla do koša a o tom, ako ho radšej premeniť na pomoc ľuďom v núdzi, budeme opäť v Martinuse diskutovať posledný deň Týždňa zodpovedného podnikania. V piatok 23. mája budú našimi hosťami Michal Dyttert z Tesco Stores, Juraj Barát z Depaul Slovensko aj aktivista Lukáš Zajac, ktorý bude hovoriť o tom, ako sa na Islande dalo v pohode prestravovať z jedla z odpadkov.

Filmy, debaty, príjemná atmosféra a možno aj inšpirácia pre váš každodenný život. Tešíme sa na vás na Týždni zodpovedného podnikania od 19. do 23. mája v Bratislave.

 

Týždeň zodpovedného podnikania je súčasťou projektu Podpora aktívneho občianstva financovaného s podporou Európskej komisie.

 

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.