Zodpovedná by mala byť nielen firma, ale aj jej zákazník
Záujem o udržateľnosť a etickosť výrobkov a služieb je ťahaný samotnými zákazníkmi
O tom, že treba nakupovať menej a rozmýšľať nad tým, či nám nové veci skutočne treba, začínajú hovoriť aj ľudia, ktorí na prvý pohľad nie sú vzorom dobrovoľnej skromnosti. Však napokon, autorkou úvodného výroku je extravagantná módna návrhárka Vivienne Westwood.
Pre firmy je tlak na udržateľnosť zo strany zákazníkov však len jednou stranou mince. Tou druhou je nevyhnutnosť naučiť sa prežiť vo svete s nedostatkom zdrojov.
Osvietené firmy sa preto posledné roky aktívne venujú tomu, aby sa na novú realitu pripravili. Napríklad britský Marks Spencer už v roku 2007 spustil plán udržateľnosti, ktorý nazval Plán A. Ten zahŕňa ponuku zdravších potravín pre zákazníkov, dôraz na environmentálne a sociálne aspekty pri spolupráci s dodávateľmi, menej odpadu, viac recyklácie, podporu dobrovoľníctva zamestnancov. Nemajte obavy, že by firma na svojej snahe byť lepšou prerobila. Za rok 2012 sa pochválila úsporami vo výške 135 miliónov libier – práve vďaka týmto opatreniam.
Firmy zákazníkom: Žite lepšie, zdravšie, citlivejšie
Podpora udržateľného štýlu zákazníkov sa stáva globálnym trendom. Britské konzultačné spoločnosti BSRa Futerra minulý rok oslovili viac ako 50 globálnych firiem, ktorých sa pýtali na ich postoj k vzťahu medzi biznisom a udržateľným životným štýlom.
Väčšina oslovených spoločností očakáva, že zmena spotrebiteľského správania smerom k udržateľnosti im v priebehu niekoľkých rokov zabezpečí rast, podporí inovácie a zvýši odbyt. Z oslovených spoločností sa takmer 40 % už dnes snaží motivovať svojich zákazníkov k zodpovednému životnému štýlu. Ďalších 40 % tak plánuje spraviť do roku 2018.
Pre efektívnu komunikáciu so zákazníkom však stále chýba stráviteľnejší ekvivalent pojmu udržateľnosť, ktorému by lepšie porozumela aj neinformovaná verejnosť. Ale ako jedným či dvomi slovami opísať správanie, ktoré uspokojuje naše potreby a zároveň necháva priestor na to, aby si tieto potreby vedeli naplniť aj ďalšie generácie?
Udržateľnosť v preklade
Otvárať tieto témy sa snaží aj Nadácia Pontis a združenie Business Leaders Forum, ktorí už druhý rok organizujú Týždeň zodpovedného podnikania. Neformálne debaty o zdieľaní namiesto nakupovania, dobrovoľnej skromnosti, či využití jedla z odpadu majú prilákať práve ľudí, ktorí majú pocit, že zodpovedné podnikanie či zodpovedná spotreba sú príliš komplikované a neuchopiteľné pojmy.
„My, spotrebitelia, pritom máme v našich peňaženkách tú najväčšiu moc. A aj vďaka našim malým každodenným rozhodnutiam sa veci môžu zmeniť k lepšiemu,“ hovorí Ivana Kullová z tímu zodpovedného podnikania Nadácie Pontis, ktorý podujatia od 19. do 23.mája organizuje.
A nejde zďaleka len o naše peňaženky a nakupovanie ako také. V utorok 20. mája večer sa v bratislavskom Kontakte napríklad bude debatovať o požičiavaní. Podelili by ste sa s cudzím človekom o svoju kosačku na trávu, miesto v aute cestou do práce, alebo by ste mu na noc ponúkli svoj gauč? Že vraj o tom je budúcnosť.
„Požičiavanie vecí vedie k úspore peňazí, dodatočnému zárobku, znižovaniu odpadov a v neposlednom rade je to výborný spôsob, ako spoznať aktívnych, a teda často veľmi zaujímavých ľudí,“ hovorí Marián Repáň, zakladateľ portálu odkomunity.sk, ktorý sa diskusie zúčastní.
Konkrétne rady, ako žiť tak, aby naše správanie čo najmenej škodilo životnému prostrediu, ľuďom či zvieratám, sa budú dať získať aj v stredu 21. mája. Inšpirovať môže aj aj film o tom, ako sa jedna newyorská rodina rozhodla na rok zbaviť auta, elektriny či potravín z dovozu.
„Pokiaľ nezmeníme nastavenie našej ekonomiky na stále rastúcu spotrebu, tak našu planétu za chvíľu doslova „prežerieme“. Každá kríza je veľkým darom a šancou poučiť sa z nej a hľadať nové riešenia. Na Slovensku napríklad ešte stále nevyužívame potenciál zamestnanosti a ziskov zo zhodnocovania odpadov – zatiaľ čo susedné Rakúsko využíva až 60% odpadov, Slovensko necelých 10%,“ hovorí Petra Ježeková, eko-poradkyňa z CEEV Živica, ktorá bude tiež debatovať na Týždni zodpovedného podnikania.
Čo dokážu firmy
Firmy, ktoré rozširujú svoju zodpovednosť aj na zákazníkov a snažia sa podporiť ich v zodpovedných spotrebiteľských rozhodnutiach, či v ekologickom správaní, nájdeme aj na Slovensku. NadáciaPontis a združenie BusinessLeadersForum ich na štvrtok 22. mája popoludní pozvali ukázať svoje inšpiratívne produkty, kampane a nápady na Trhovisko firemných riešení.
„Trhovisko sme spojili s najväčšou konferenciou o zodpovednom podnikaní v strednej a východnej Európe CEE CSR Summit 2014. V bratislavskej Starej Tržnici chceme vyzdvihnúť biznis, ktorý pozerá za krátkodobý horizont a ktorý podporuje spotrebu, ktorá dáva viac ako uspokojenie potrieb, dodáva Ivana Kullová za organizátorov.
Pivovarnícka spoločnosť predstaví svoju kampaň na podporu zodpovednej konzumácie alkoholu, v stánku firmy poskytujúcej spotrebné úvery si na tabletoch ľudia budú môcť dať do poriadku svoj rodinný rozpočet. Bude aj ochutnávka zdravých produktov a Fair-Trade kávy, testovacie jazdy na elektromobile a inštruktáž k úspornej jazde. V pristavenej sanitke sa s podporou farmaceutickej firmy budú dať naučiť základy prvej pomoci.