09. 06. 2015 Zodpovedné podnikanie

Georg Schön: Veríme, že sociálni inovátori sú priekopníkmi podnikania v 21. storočí

Na CEE CSR Summite 2015 sme s Georgom Schönom hovorili o sociálnych inováciách, činnosti nadácie Ashoka či hybridných partnerstvách.

Ashoka Fellows menia svet. Kto sú to? Sú to ľudia, ktorí so svojím podnikavým duchom systémovo riešia tie najpálčivejšie problémy spoločnosti. Prichádzajú s inovatívnymi riešeniami, ktoré spôsobujú revolúciu v rôznych oblastiach spoločenského života. Ide o sociálnych podnikateľov či spoločenských inovátorov, ktorí objavujú nový potenciál spoločnosti a stavajú na udržateľných základoch. Práve takýchto ľudí vyhľadáva od roku 1980 po celom svete aj medzinárodná organizácia Ashoka. Navyše, Ashoka sociálnych inovátorov aj prepája a podporuje a v súčasnosti prichádza s projektom ich mapovania aj v Rakúsku, Taliansku, na Slovensku či v Česku.

Organizácia zastrešuje najväčšiu sieť lídrov v sociálnom podnikaní a dnes má až 3 000 členov (tzv. Ashoka Fellows), ktorí pôsobia v 70 krajinách sveta. Najviac ich pôsobí v Ázii (927) a v Južnej Amerike (691). V Európe pod touto nadáciou aktuálne pracuje 388 sociálnych podnikateľov.

O tom, že sociálni podnikatelia majú vo svete veľký vplyv svedčia aj zvučné mená ako Jimmy Wales, zakladateľ internetovej encyklopédie Wikipédia či držiteľ Nobelovej ceny za mier Kailash Satyarthi a zakladateľ organizácie Goodweave, ktorá bojuje proti detskej práci. „Sociálni podnikatelia sú inovátormi trhu a tvorcami revolučných trendov i budúcimi lídrami. Veríme, že sú priekopníkmi podnikania v 21. storočí,“ povedal Georg Schön z Ashoka, jeden z hlavných spíkrov CEE CSR Summitu, ktorý sa konal 28. mája v Bratislave.

Sociálni podnikatelia ako aktéri revolučných zmien

O úspechu pôsobenia sociálnych inovátorov svedčia aj výsledky najnovšieho prieskumu. „Až 89 percent Ashoka Fellows preukázalo, že ich myšlienky sú natoľko efektívne, že ich nezávislé skupiny a verejný sektor následne prevzali. A až 75 percent z nich možno považovať za lídrov v ich oblasti pôsobenia,“ povedal George Schön. Ukazuje sa, že aj na Slovensku máme takýchto ľudí.

Kto je sociálny podnikateľ?

Pojem sociálny v sebe zahŕňa najmä riešenie najnaliehavejších spoločenských problémov a dôraz na vplyv a sociálnu návratnosť namiesto finančného zisku. Podnikateľský rozmer tohto pojmu spočíva najmä v inovatívnych riešeniach, ktoré sú zdrojom revolúcie v celom sektore a tiež v nenahraditeľnosti podnikateľského ducha, ktorého sila pramení vo víziách podnikateľov.

„Ashoka verí v silu spolupráce, prostredníctvom ktorej Ashoka Fellows úspešne transformujú všetky sektory ľudskej činnosti,“ povedal Georg. S cieľom maximalizovať dopad svojich aktivít spolupracujú sociálni podnikatelia i s verejným sektorom, univerzitami a širokou verejnosťou. „Víziou Ashoky je spolu vytvoriť svet, v ktorom jednotlivci vedia efektívne reagovať na naliehavé sociálne problémy a sú hlavným motorom pozitívnej zmeny,“ dodal Georg Schön.

Príkladom inšpirujúceho sociálneho a podnikateľského partnerstva je napríklad iniciatíva Discovering Hands, ktorej priekopníkom je Dr. Frank Hoffman. Tento program sa snaží vytvoriť pracovné pozície pre ženy s poruchami zraku, ktoré vďaka citlivejším hmatovým zmyslom dokážu odhaliť rakovinu prsníka skôr ako bežní lekári. Ďalším príkladom efektívneho partnerstva biznisu a sociálneho sektora je Ana Bella, sociálna škola pre posilnenie postavenia žien, ktorej víziou je vytvoriť v Španielsku 500 pracovných miest pre ženy, ktoré boli obeťou domáceho násilia.

Budúcnosť sociálneho podnikania bude plná experimentov

„Budúce smerovanie sociálnych inovácií nie je niečím, čo možno vyčítať z kníh. Preto možno očakávať mnoho experimentovania, riskov i testov doterajších znalostí,“ povedal na záver Georg Schön. Sociálni podnikatelia dneška sa podľa neho stanú biznismeni zajtrajška.

Georg Schön pôsobí v rakúskej pobočke Nadácie Ashoka, kde od roku 2014 zastáva funkciu spoluriaditeľa pre Rakúsko a vedie programy sociálneho podnikania v strednej Európe. Jeho misia sociálneho inovátora sa začala založením združenia, ktoré podporovalo sociálno-ekonomické iniciatívy občanov v Mexiku. Za toto prvotné úsilie získal v roku 2006 ocenenie Architect of the Future.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.